خلبان جلیل زندی اسطوره گمنام اف 14
تعداد شکارهای او در منابع مختلف بین 9 تا 11 فروند انواع جنگنده عراقی عنوان شده و با توجه به اشارۀ تام کوپر تحلیل گر تخصصی شرکت نورث روپ گرومان ایالات متحده آمریکا و نویسنده کتاب " Iranian F-14 Tomcats Unite in Tomcat " به عدد 9 ، وی بدون هیچ شک و تردید تک خال سه ستارۀ نیروی هوایی ایران محسوب میگردد
.
جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش خانهدار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی میکرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند. او در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت . در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد اما به علت تنگدستی از رفتن به شیراز بازماند.
به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر میکرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست.
او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقهای که به خلبانی داشت و در پی قبولی در آزمون تخصصی و طی دوره های مقدماتی با رتبه عالی به عنوان هنرجوی خلبانی به ایالات متحده آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
در بازگشت زیر نظر استاد خلبان شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به یادگیری پرواز هواپیمای اف-۴ئی گمارده شد. او مطابق معمول دورهها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی او با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی و محل خدمت او به عنوان خلبان اف-۴ئی در پایگاه سوم شکاری ( همدان ) بود.
نفرات حاضر در عکس :ایستاده از راست : -ابوطالبی ۲-شهید بابائی ۳-عادلی ۴-سرهنگ گوهری ۵-هاشم پور ۶-سیروس ۷-مرادی ۸ -حسینی ۹- صدیقیان ۱۰- ؟؟
نشسته از راست:
۱- نظام آبادی ۲- مرحوم زندی ۳- ؟؟ ۴- ؟؟
وی در ابتدای سال ۱۳۵۷ به عنوان یکی از بهترین و با استعدادترین خلبانان مجدداً به ایالات متحده اعزام و در دانشگاه تگزاس ( تاپ گان ) مشغول تحصیل شد و درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای تامکت را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد.
در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهرآباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر میبرد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت.
شهرت جلیل زندی در جهان به عنوان خلبان جنگندهٔ اف-۱۴ است. وی دارای ۱۱ پیروزی هوایی قابل استناد و اعتماد ( تأییدشده توسط منابع غربی ) ۴ فروند میگ-۲۳، ۲ فروند سوخو-۲۲، ۲ فروند میگ-۲۱ و ۳ فروند داسو میراژ اف۱ میباشد و در نیروی دریایی ایالات متحده امریکا نیز همتایی برای او وجود ندارد !
از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ جهان شناخته میشود
تیمسار سرتیپ دوم خلبان جلیل زندی تا اواخر عمر شریف و گرانقدر ، از خدمت در نیروی هوایی دست نکشید و آخرین پست او معاون طرح و برنامه در ستاد عملیات نیروی هوایی ایران بودهاست. ایشان یک دوره ی شش ماه زندانی بوده و حکم ده سال زندان را داشت و در زندان به مجازات اعدام تهدید شده بود که به درخواست خلبانان نیروی هوایی و فرمانده ی وقت نیروی هوایی پس از شش ماه آزاد شد...البته باوساطت شهید بابایی آزاد وبه چرخه پرواز بازگشت.درفیلم شوق پرواز هم گریزی به این مطلب زده شده است.
شادروان زنده یاد تیمسار سرتیپ دوم خلبان جلیل زندی در سال ۱۳۸۰ در یک حادثهٔ رانندگی به همراه همسرش شادروان زهرا محب شاهدین درگذشت.
روح بلند و استوارش شاد و یاد گمنامش گرامی باد ! :|