به یاد ساکت ترین خلبان تامکت  شهید رضا اصل داوطلب

شهید اصل داوطلب یکی از ساکت ترین خلبان اف 14 بود . معمولا خیلی کم صحبت می کردند . در بیست و هفتم دی ماه 1365 یک فروند اف 14 به خلبانی مرحوم قانعی و کمک شهید اصل داوطلب از پایگاه شکاری اصفهان به قصد منطقه عمومی دزفول به پرواز درآمدند . عراقی ها با اطلاع از این پرواز برای آنها دام گذاشته بودند . به این شکل که یک فروندذ هواپیمای عراقی در ارتفاع بالا وارد منطقه شد . هواپیمای ما با اعلام رادار برای هدف قرار دادن آن دست به کار شد . آنها در حالی که سرگرم رهگیری هواپیمای دشمن بدند ، عراقی ها از فرصت استفاده کردند و یک هواپیمای دیگر را در ارتفاع خیلی کم از مرز عبور دادند . هواپیمای دشمن با دور زدن هواپیمای آنها در یک فرصت مناسب یک موشک شلیک میکند و هواپیمای اف 14 را هدف قرار می دهد . شهید اصل داوطلب در ارتفاع و سرعت بالا ایجکت ( خروج اضطراری از هواپیما ) می کند ولی با باز شدن چتر ، متاسفانه بند چتر به دور گردن شهید اصل داوطلب می پیچد و ایشان تا به زمین برسند بر اثر خفگی به شهادت می رسند .
مرحوم قانعی که یکی از خلبانان با تجربه و قدیمی اف 14 بود ، مقداری ادامه می دهد و در نزدیکی ایذه اقدام به خروج اضطراری می کند . محل فرود ایشان درست در بالای یک کوه و در لبه پرتگاه بوده است . چتر ایشان به درختی که در لبه پرتگاه روییده بود گیر میکند . با توجه به آسیب دیدن چتر در صورت کوچکترین حرکتی ممکن بود قانعی به داخل پرتگاه سقوط کند . در همان حوالی یکی از خانم های عشایر که گوسفندانش را برای چرا آورده بود ، متوجه ایشان می شود و روی درخت می آید . این خانم چاقوی مرحوم قانعی را می گیرد و با یک دست کل بندها را جمع کرده و با چاقوی آنها را از درخت جدا می کند ، سپس با یک دست مرحوم قانعی را بالا کشیده و ایشان را نجات می دهد . بعد او را به داخل چادر خودش برده و بعد از پانسمان زخمها ، او را به نزدیک ترین پاسگاه ژاندارمری می رساند و در نهایت مرحوم قانعی نجات پیدا می کند .
مرحوم قانعی هم یکی از استادان خلبانی اف 14 بودند که در طول جنگ زحمات فراوانی کشیدند .

نحوه فرود هواپیما برعرشه ناو هواپیمابر


مطلب تکمیلی را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید...

ادامه نوشته

انواع سوخت هواپیما

سوخت jp-1 :
اين سوخت توسط فرانك وايت به وجود آمد اين نوع سوخت داراي نقطه انجماد پايين بوده يا مي توان گفت همان نفت است وخاصيت اصلي اين سوخت اين است كه حداكثر حرارت را در واحد حجم توليد مي كند و از خاصيت روغن كاري خوبي برخوردار است و بدليل آنكه تبخير پذيري آن در درجه حرارت هاي نسبتا بالا كم است و موتور دچار كمبود سوخت نمي شود و خاموش نمي گردد.روشن كردن موتورها در هواي سرد با اين نوع سوخت مشكل است و در ارتفاعات سبب خاموش شدن موتورها مي گردد .

ادامه نوشته

پدافند هوایی تهران پایتخت میهن پهناور ما ایران

هران

مرکزیت سیاسی اقتصادی کشور با وزارت خانه های مختلف و مراکز نظامی بزرگ و کارخانجات وسیع و ستاد های تصمیم گیری کشور

اصفهان

به عنوان یکی دیگر از قطب های اقتصادی و صنعتی و نظامی کشور...بندرعباس بزرگترین اسکله تخلیه و بارگیری کالا و واردات صادرات ایران و حضور بزرگترین مراکز
نظامی ایران شامل دو منطقه دریایی و پایگاه هوایی و پدافند عسلویه به عنوان قطب دوم اقتصاد ایران و بزرگترین پالایشگاه گاز و بیش از 100 هزار مهندس و کارگر و تکنسین

آبادان به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت و تامین کننده بخش عظیمی از بنزین ایران...تصور کنید خط تولید بنزین از کار بیفتد ان وقت با ماشین در پارکینگ مانده تان چکار خواهید کرد.
چگونه حمل و نقل شویم ?!


ولی تهران جای خود دارد چون 40 درصد صنایع کشور در جاشیه تهران قرار دارندستاد های فرماندهی نیروهای مسلح –ارتش—سپاه—پلیس—وزارت اطلاعات---نیروی هوایی دریایی زمینی—
مراکز تصمیم گیری ملی...مانند رهبری—ریاست جمهوری—وزارت خانه ها—بورس---مجلس---قضاییه-و...
دانشگاههای مادر شریف---تهران—ملی(بهشتی)---و..
فرودگاههای امام---و پایگاه هوایی مهرآباد

ادامه نوشته

ملکه سرعت



با ادامه مطلب همراه باشید....

ادامه نوشته

سوخو پک فا


توضیحات در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

جنگنده سوئدی با نام jas-39 یا گریپن

ادامه نوشته

جنگنده amx  محصول تفکر برزیل یا ایتالیا؟؟؟



ساختن جنگنده amx
یک طرح مشترک بود که توسط Alenia و Aermacchi و Embraer به عهده گرفته شد. هدف از این طرح ساخت یک هواپیمایی بود که توانایی حمله های سطحی(زمینی) پشتیبانی هوایی و ماموریت های اکتشافی و خلاصه تعریف شده برای کلیه میادین نبرد باشد.
AMX یک هواپیمای لایق و کارآمد در سرعت های بالا و سرعت های ساب سونیک( زیر صوت) در ارتفاع پایین است.ه.اپیمایی جنگی و کارآمد که توانایی نشت و برخواست از باندهای آسیب دیده را نیز دارد. هواپیمایی که در شب و یا روز همه خصوصیات خود را حفظ میکند. AMX ویژگی های دیگری دارد و آن این است که ومادون قرمز پایین دارد.(تشعشعات) حالت خاص رادار آن( کاستن فواصل بین پالس رفت و برگشت) وآسیب پذیری پایین ساختمان و سیستم های آن احتمال موفقیت در یک ماموریت را تضمین خواهد کرد. سیستم اخلالگر الکترونیک ECM انسجام یافته و موشک های هوابه هوا و چگونگی قرار گیری توپ ها در بلای دماغه هواپیما و سلاح های خود دفاعی از قابلیت های این هواپیما هست.

ادامه نوشته

گزارش يك عمليات هوايي

در روزهاي پاياني جنگ، كشور عراق با تحويل گرفتن جديدترين نسل جنگندههاي خود و همچنين با در اختيار
گرفتن جديدترين تجهيزات زميني و موشكي، هنوز هم نتوانسته بود بر رزمندگان غيور ايران غلبه كند.

كشور بعثي عراق مدتها بود براي از پا درآوردن مقاومت ايران دست به حملات گسترده به نفتكشها و پايانههاي
نفتي ايران زده بود تا از اين طريق، ايران را مجبور به تسليم كند.

ادامه نوشته

شکار اولین سگ شکاری عراق بر روی خلیج همیشه فارس


اواخر سال 1361، مسئولیت فرماندهی یکی از پایگاه های هوایی - که سهم عمده ای در حفاظت از آسمان میهن
اسلامی را داشت - به من سپرده شد. این پایگاه، علاوه بر تامین پوشش هوایی مناطق مرکزی و جنوب کشور،
ماموریت حراست از پهنه نیلگون خلیج فارس را نیز عهده دار بود.

اسکورت کاروان کشتی های تجاری و نفتکش ها در مسیر پایانه های نفتی و بنادر شمال غرب خلیج فارس نیز
از جمله مسئولیت های هواپیماهای اف 14 این پایگاه به شمار می آمد.

ادامه نوشته

ضرب شست نيروي هوايي ايران به فرانسويها

نيروي هوايي عراق در سالهاي آخر دهه 1970 ميلادي قرادادهايي جهت خريد و بكارگيري جنگنده هاي ميراژ اف 1 با فرانسه
منعقد كرده بود . با آغاز كار ساخت اين جنگنده ها در فرانسه و نزديك شدن زمان تحويل آنها تعداد 47 متخصص فرانسوي
به همراه تعداي جنگنده Mirage F1C در پايگاه هوايي الهوريه (در نزديكي موصل) مستقر شدند تا كار آموزش خلبانان عراقي
براي پرواز با Mirage F1EQ را شروع نمايند .

ادامه نوشته

ابهت تامکت های ایرانی در برابر سوخو های روسی

این سوخو-27 ها به همراه آنتونوف غول پیکرجهت برگزاری نمایشگاه هوایی در بحرین از آسمان ایران رد شدند و
اگر در عکس ها دقت کنید هم فانتوم دیده میشه هم تامکت ....
همانطور که میبینید تامکتها کاملا مسلح هستند ....
درسته که سوخو-27 خیلی جنگنده رو فرم و خفنی هست و مانور پذیرترین جنگنده دنیاست ولی

اف-14 هم هنوز بعد از سالها مثل شیری میمونه که هنوز همه ازش میترسند ....

برای مشاهده بقیه عکسها به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

سیستم تهویه مطبوع کابین خلبان جنگنده ها


هواپیمای شکار هم مانند دیگر هواپیماها دارای ایرکاندیش است.که هم سیستم سرمایش دارد و هم گرمایش ولی معمولآ درروی زمین سیستم سرمایش آن کار نمی کند ولی بعداز تیک آف بطور نرمال کار می کند...و چون هواپیما پرشرایز هست در ارتفاعات هم از سیستم سرمایش آن بیشتر استفاده میشود تا گرمایش.هواپیماهایی که بالای 14500 پا پرواز می کنند حتمآ باید پرشرایز باشندیعنی وقتی هواپیما در ارتفای 30000 پا پرواز میکند فشار هوا و اکسیژن هوای داخل کابین را زیر ارتفاع 10000 پا نگه میدارد.چون هر چقدر درارتفاع بالا رویم غلظت هوا و اکسیژن کم میشود بخاطر این موضوع هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز میکنند باید پرشرایز باشند.

پهپاد ابابیل :



ادامه نوشته

دلفین جنگی


مریکا قصد دارد از دلفین علیه ایران در تنگه ی هرمز استفاده کند.

گروهی از دلفین های آموزش دیده توسط پنتاگون از منافع آمریکا در تنگه هرمز، دفاع خواهند کرد. این دلفین ها آموزش های ویژه ای دیده اند.

مأموریت اصلی این دلفین ها ، شناسایی مین ها جهت مین روبی است.

ادامه نوشته

جنگنده   -  F-35


مشخصات جنگنده F-35:

نوع کاربری: استریک فایتر

 شرکت سازنده: لاکهید مارتین

 خدمه: 1 نفر

 آخرین قیمت: بین 28 تا 35 میلیون دلار

 نیروی محرکه: یک عدد   Pratt & Whitney F119-PW-100 استفاده شده در اف-22 رپتور

 طول: 13.5 متر

 عرض: 10.8 متر

 وزن خالی: 10200 کیلو گرم

 حداکثر وزن: 22600 کیلو گرم

  حداکثر سرعت: احتمالا 1.8 ماخ

 برد: در نمونه ازمایشی 1200 کیلومتر

 

* توضیح: مشخصات فوق مربوط به مدل ازمایشی F-35 با نام X-35 Joint Strike Fighter می باشد.

ادامه مطلب.....

ادامه نوشته

تجهیز بمب افکنهای بی- ۲ آمریکا به بمب های ۱۵ تنی سنگرشکن


ادامه نوشته

جنگنده روسی  میگ31-بخش سوم

ادامه نوشته

خاطره ای از کاپیتان بهروز مدرسی

ترحم به خلبان ميگ عراقي ... !!

در همون ايامي كه اصفهان بودم ، دو تا از دوستانم صبح زود براي ماموريت گشت هوايي جمع ما رو ترك كردند .. بماند كه شب قبل از ماموريت چقدر سر به سر آن ها گذاشتم .. غروب بود كه هر دو به سلامت برگشتند .. طبق معمول همه دور ان دو جمع شده و خواستيم جريان نبرد رو تعريف كنند . اولش اكراه داشتند .. خلاصه به حرف امده و ماجرا رو چنين تعريف كردند .. چند ساعت در آسمان گشت زديم .. و بعد از سوختگيري از ۷۰۷ همچنان بر روي مناطق از پيش تعريف شده مي چرخيديم .. هيچ خبري از حضور هواپيماهاي عراقي نبود .. طبق برنامه و هماهنگي با عمليات در حال برگشتن بوديم كه ناگهان دو فروند ميك عراقي رو ديديم كه پشت سر هم در حال پرواز به سوي ايران هستند .. !! سريع دور موتور رو افزايش داده و به بالاي سر آن ها قرار گرفتيم .. خلبانان ميگ غرق افكار خود بودند و اصلآ توجهي به اطراف نداشتند .. !! البته ما هم در ارتفاع بالاتر آن ها رو در رادار خود داشتيم .. با احتياط بر روي هواپيماي عقبي قفل كرده و با اولين شليك ، در يك چشم به هم زدن پودر شد ... بلافاصله خود رو براي شليك به دومي آماده كرديم .. با كمال تعجب ديديم كه طرف هنوز متوجه نشده است كه چه بلايي سر پشت سري آمده است !! در حالي كه قصد شليك به او رو داشتيم .. در يك لحظه انگار متوجه شده بود كه چه اتفاقي افتاده است !! كه ناگهان مثل يك گلوله سنگ به سمت زمين شيرجه رفت .. !! بقدري با مهارت و سريع با شيب تند اين عمل رو انجام داد ، كه هر دوي ما براي لحظاتي غرق تماشاي مهارت خلبان ميگ عراقي شديم ... از نظر علم پرواز ، او كار بسيار سخت و توآم با تحمل فشار منفي فراواني رو انجام داده بود .. اگر چه سيستم موشكي ما روي او قفل بود و در هر شرايطي كه بود منهدم مي شد .. اما نمي دونم چرا مبهوت مهارت او شده و خطاب به همكارم گفتم .. علي جان موافقي بي خيال اين بابا بشيم !!؟ و علي هم كه انگار منتظر اين پيشنهاد بود ، سريع موافقت خودش رو اعلام كرد ..

هواپيما با مهارت خلبان اش در نزديكي زمين ، با مانوري حيرت انگيز و از روي ترس و وحشت با چنان سرعتي به سوي عراق مي گريخت كه ما خنده مون گرفته بود ... در حالي كه از بالا براي او دست تكان مي داديم ... گفتيم برو ... آفرين به اين چالاكي .. آفرين به اين مهارت ... در ادامه علي گفت .. بچه ها مهدي در همان حال با دستش احترام نظامي گذاشته و با غرور گفت .. برو عزيزم .. تو در امان هستي ..! در موقع برگشت كلي از ژست هايي كه گرفته بوديم مي خنديديم ... اون شب تا دير وقت بحث تاكتيكي ميگ عراقي بود .. جالب اين كه همه دوستان اين عمل خلبان ايراني رو ستودند .. به عبارتي خلبان عراقي جان اش رو مديون مهارت پروازي اش شده بود ... خلاصه در مدتي كه ميهمان آن جمع صميمي بودم ، به ايراني بودن خودم افتخار كردم .. البته آن ها هم سوالاتي براي دلخوشي من از وضعيت قارقارك ها مي پرسيدند ... ولي اين كجا و ان كجا .. الان مدت ها از جنگ گذشته است .. نمي دانم دوستان ام كجا هستند .. دوستان عزيزي كه حماسه مي آفريدند .. هر جا هستند خدا پشت و پناه آنان باشد ...

با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي

جنگنده فرانسوی رافال- بخش دوم

می توان به جرأت اظهار کرد که دیگر همانند گذشته، توانایی ساخت هواپیماهای جنگنده تنها تحت سلطه کشور به خصوصی مانند ایالات متحده نیست و کشورهای دیگر نیز امروزه همگام با صنعت روز هوانوردی، با جدیت مشغول به طراحی و تولید هواپیماهای جنگنده بومی هستند. اما در این میان، دو کشور اروپایی، یعنی فرانسه و انگلیس و البته تا حدودی نیز آلمان، گوی سبقت را از دیگران ربوده و به سرعت در حال تولید جنگنده هایی هستند که به خوبی از پس حریفان آمریکایی خود بر آمده و آنان را از میدان نبرد، به در می کنند. کشور فرانسه، با سابقه زیاد در طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری و نظامی، هم اکنون در حال طراحی مدل های جدیدی از هواپیماهای جنگنده می باشد که شاخص ترین آن ها، جنگنده رافال Rafale با کد M09 است در ذیل به بررسی این هواپیمای مدرن می پردازیم.

ادامه نوشته

هواناو یونس 6


هاورکرافت را مي توان هواپيماي بدون بال و يا نوعي كشتي ناميد كه قادر است در خارج از آب نـيـز حركت كند، چون ساختمان آن به گونه اي
طراحي شده است كه مي تواند هم روي آب و هـم روي سطوح صاف خشكي حركت كند. بهترين كاربرد آن روي سطوح صاف آب است. البته امـواج دريـا تـاءثـير چنداني در حركت اين وسيله ندارد. تنها خطر اين است كه اگر روي سطوح ناهموار حركت كند، ممكن است كف آن صدمه ببيند.
سـرعـت (هاوركرافت ها) بسيار بيشتر از كشتي هاست ، چون آن ها براي مقابله با فشار آب ، هيچ نـيـرويـي را مـصـرف نمي كنند، بلكه تنها هوا را
مي شكافند و سرعتشان به 120 كيلومتر در سـاعـت مـي رسـد.

هواناو یونس 6 که اخیرا خط تولید آن در وزارت دفاع آغاز شده است قابلیت بالایی در رزمایش ها و عملیات های واکنش سریع از خود نشان داده است و
تاکنون توانسته است ، ماموریت های امداد و نجات ، گشت زنی و پشتیبانی را در دریا ، رودخانه و مناطق باتلاقی و برفی به خوبی انجام دهد.انجام دهد.

هواناو یونس 6 به طور کاملا بومی و بدست متخصصان هوشمند، خلاق و افتخارآفرین صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

صنایع دریایی وزارت دفاع در فاز نخست می تواند هر سال 20 فروند از این هواناو را تولید و با خدمات پس از فروش در اختیار نیروهای مسلح و دیگر متقاضیان قرار دهند.

حمله به پايگاههاي هوايي التقدم و تموز

سوم مهر است؛ چهار روز از شروع جنگ تحميلي ميگذرد. از پايگاههاي هوايي كشور روزانه بيش از 50 سورتي پرواز به قصد حمله به پايگاههاي هوايي،

پالايشگاهها، مخازن سوخت و تأسيسات زيربنايي عراق انجام ميشود.

ادامه نوشته

نخستين دانشجويان خلباني



به منظور تامين كادر پروازي و نفرات فني مورد نياز براي نگهداري و انجام تعميرات هواپيماهاي خريداري شده و پرواز آنها، لزوم آموزش دانشجويان ايراني
در سال 1301 مورد توجه قرار گرفت.

به همين منظور نخستين گروه از افسران ايراني كه از رسته هاي مختلف ارتش انتخاب شده بودند در 13 خرداد ماه 1302 جهت آموزش هواپيمايي به
كشور فرانسه اعزام گرديدند. در بين اين عده، سرهنگ«احمد نخجوان» نيز حضور داشت كه به منظور تحصيل در رشته هواپيمايي و فرا گرفتن فن
خلباني اعزام گرديد و بعدا به عنوان نخستين خلبان ايراني، موفق به طي دوره و دريافت گواهينامه خلباني گرديد.

در خرداد سال بعد هم ده نفر محصل ايراني براي آموزش خلباني به روسيه اعزام شدند.

آموزش اين دو دسته حدود 2 سال به طول انجاميد و بالاخره از اواخر سال 1304، تدريجا همه آنها پس از اخذ گواهينامه خلباني به كشور مراجعت نمودند
و نخستين افسران ايراني بودند كه در سازمان هواپيمايي نظامي ايران مشغول به خدمت شدند و هواپيماهاي خريداري شده را به پرواز در آوردند.

از جمله كساني كه به عنوان نخستين دانشجويان ايراني جهت طي دوره خلباني به روسيه اعزام شد، «عيسي خان طيار»(اشتوداخ) بود. وي در جريان
گفتگويي، خاطرات خود را از چگونگي اعزام و طي دوره خلباني در روسيه چنين بيان نموده است:

«با علاقه مندي و وابستگي هايي كه به كار هواپيمايي پيدا كرده بودم، خبردار شدم كه ارتش مي خواهد 10 نفر محصل براي طي دوره خلباني نظامي
به روسيه اعزام كند كه قاعدتا يكي از شرايط، آشنايي به زبان روسي بود. من هم كه قبل از مدرسه متوسطه نظام، در مدرسه ديويزيون قزاق تحصيل
مي كردم، به زبان روسي آشنايي كامل داشتم. با اطلاع از ماجرا، بلافاصله به اركان حرب مراجعه نمودم و نام نويسي كردم و در معاينات پزشكي و
آزمايش زبان روسي قبول شدم.

بايد بگويم، نخستين كسي كه براي طي دوره خلباني به خارج اعزام شد، سرلشكر احمد نخجوان بود كه با درجه سرهنگي به فرانسه رفت و مرحله
دوم، ما ده نفر بوديم كه به روسيه اعزام شديم، اما 9 نفر ديگري كه براي اعزام به مدرسه خلباني روسيه قبول شدند، عبارت بودند از نايب اول سوار
شرف الدين ميرزا قهرماني، نايب اول مالي فرهاد ميرزا، نايب اول بايندر ملقب به ساعد سلطان،نايب اول پياده علي اكبر امين زاده، نايب دوم پياده
محمد باقر خان افشار طوس، نايب دوم قلمي(دفتري) حسين حقي، نايب سوم سوار مهدي قلي ميرزا قهرماني، معين نايب سوم سوار
ابراهيم بيات ماكويي و شاگرد سال آخر متوسطه نظام مسعود ديبا.

اواخر خرداد ماه 1303 بود كه به وسيله اتومبيل از تهران به بندر انزلي و از آنجا با كشتي به بادكوبه و از بادكوبه به وسيله قطار تا مسكو رفتيم.

به محض رسيدن به مسكو و معرفي خودمان به مدرسه خلباني، معاينات دقيق پزشكي مجددا شروع شد و به علاوه با هر يك از ما چندين جلسه
پرواز انجام دادند تا عكس العمل هاي ما را در پرواز بفهمند. نتيجه اين كه در مرحله اول، فقط چهار نفرمان براي شروع پرواز پذيرفته شديم كه من بودم
و شرف الدين ميرزا قهرماني،مهدي قلي ميرزا قهرماني و علي اكبر امين زاده بودند؛شش نفر بقيه را براي معالجه و طي دوره مكانيكي
هواپيمايي به پطروگراد فرستادند.

در اثر معاينات دقيق معلوم شده بود كه هر كدام از اين شش نفر نارحتي هاي جسمي به خصوصي دارند مثلا يكي قلبش نارسايي داشته،
ديگري كبدش و... و پزشكان اعلام نظر كرده بودند كه بايد مدتي تحت معالجه قرار گيرند و بعد مجددا آزمايش شوند. بنابراين تصميم گرفته
شده بود تا براي جلوگيري از اتلاف وقت، در طول مدتي كه تحت معالجه هستند، دوره مكانيكي هواپيما را طي كنند.

بعدا چهار نفر يعني: بيات ماكويي- مسعود ديبا- افشار طوس و حسين حقي معالجه شده و به مدرسه خلباني بازگشتند كه البته مدتي
بعد از ما چهار نفر اول، دوره خلباني را به پايان رسانيده،به ايران مراجعت كردند.

دوره آموزش خلباني ما حدود 18 ماه بود. البته در آن زمان براي گذراندن دوره خلباني در روسيه مدت زمان معيني وجود نداشت و حتي
شاگردان مجبور نبودند كه قبل از كسب اجازه پرواز مستقل،يك حداقل ساعات معيني را آموزش پرواز دو فرمانه داشته باشند بلكه فقط
به استعداد بستگي داشت. در مدرسه اي كه ما بوديم، متجاوز از سيصد شاگرد خلباني آموزش مي ديدند كه به طور متوسط، ما در رديف
شاگردان مستعدي بوديم كه در كمترين مدت، دوره خلباني را طي كرديم.

انواع هواپيماهايي كه ما به وسيله آنها پرواز آموزشي انجام مي داديم، همانا«آورو-504»«دي هاويلند 9آ» و«يونكرس-21» بودند.

قرار داد خريد تامكت ...

شركت هاي متعددي در امريكا به تهيه و توليد هواپيما مي پردازند . و معمولآ هم پاي ثابت خريداران انها
نيرو هاي سه گانه ارتش آمريكاست . كه بعضي از محصولات حساس و استراتژيك اش رو در انحصار خود نگه داشته و به هيچ عنوان به كشور
ثالثي نمي فروشند . كه همه اين سياست ها مربوط به حفظ برتري خود در جهان است . و هواپيماهاي تامكت هم جزء محصولات ويژه آمريكا
بود كه كمپاني " گرومن " حق فروش به غير رو نداشت . و تنها با اصرار رئيس جمهور وقت آمريكا و توافق كنگره اين امر صورت پذيرفت .
و قرار شد در دو مرحله شركت گرومن سفارشات ايران رو تحويل بدهد . نخستين سري اف - ۱۴ هاي مدل a در اوايل سال ۱۹۷۴ و سري دوم
آن از ژانويه ۱۹۷۶ يعني بهمن ماه ۱۳۵۴ به تدريج وارد نيروي هوايي شاهنشاهي شد . و طبق روش هاي مرسوم ، همزمان هم عده اي از هموطنان
ما در حال آموزش خلباني و اپراتوري رادار در كابين عقب " rio " شدند كه اگه اشتباه نكنم سري اول ۱۲۰ خلبان و هشتاد نفر جهت كابين عقب در آمريكا
دوره ديدند .. و عملآ از تابستان ۱۹۷۷ يعني تيرماه ۱۳۵۶ تمام اين پرسنل به امادگي مطلوب رسيده بودند .. البته اين رو هم بگم كه با ورود تدريجي اين هواپيماها
، مستشاران آمريكايي هم وارد ايران شدند ...

كسب افتخارات جهاني تامكت ها ...


شاه ايران عادت هاي خاصي داشت . كه گاهي براي اطرافيان عجيب جلوه مي كرد . يكي از ان ها علاقه وافر به حفظ و نگهداري اتوموبيل هاي
قديمي و كلاسيك بود . اين علاقه و شيفتگي در مورد هواپيماها هم صدق مي كرد . با ورود اف - ۱۴ ها و عملياتي شدن آن ها ، در همون ايام
يعني تابستان سال ۱۹۷۷ به دستور محمد رضا شاه هواپيماها در يك مانور تمريني شركت كردند .. در آن ماموريت هواپيماها به انواع موشك ها
لانچ ( بارگذاري ) شده و در آسمان آزمايش مي شدند .. اغلب كارشناسان غربي و فرماندهان عالي رتبه حضور داشتند .. تا اين كه با شليك
موفقيت آميز چند موشك aim-54 موفق به كسب ركورد جهاني در زمينه بالاترين ارتفاع و سرعت و فاصله در هدف هاي هوا به هوا با موشك شد .
خود امريكايي ها اصلآ انتظار چنين دست آورد هايي رو نداشتند .. تقريبآ يك سال از اين آزمون افتخار آفرين نگذشته بود كه حادثه اي سبب تثبيت
قدرت اين عقاب هاي تيز پرواز شد . قضيه از اين قراره كه اون زمان اتحاد جماهير شوروي به ميگ هاي ۲۵ خود خيلي مي نازيدند .. و آسمان منطقه
جولانگاه آن ها بود .. كسي جرآت مقابله با آن ها رو نداشت .. در اكتبر ۱۹۸۸ طبق معمول دوفروند از همين ميگ ها در ارتفاع بسيار بالا و با سرعت وارد
حريم هوايي كشور ما شده و بر روي درياي خزر براي خودشون مانور مي دادند كه يك فروند هواپيماي اف - ۱۴ مدل آ آن ها رو شناسايي و رهگيري كرد !
و با قفل كردن رادار و سيستم موشك هاي پيشرفته فونيكس بر روي هواپيماهاي متجاوز ، سبب فراري دادن آن ها شد ! و از ان تاريخ به بعد جنگنده هاي
شوروي گشت شناسايي خود رو بر روي ايران تعطيل كردند .. البته آمريكايي ها هم بعد از اين اتفاق با دم شون گردو مي شكستند . چون جهان اون موقع
دو قطبي بود . و طرفين خيلي تلاش مي كردند از تكنولوژي يك ديگر اگاه شوند ... ساخت پايگاه هاي شنود در مرز هاي شمالي و كبكان به همراه پرواز
هواپيماهاي خفاش تنها به دليل آگاهي از تحركات احتمالي روس ها بود . و ايران به عنوان متحد قوي آمريكايي ها نقش حساسي رو ايفا مي كرد ...


با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي

توپ ضد هوایی     falk 40

توپ ضد هوایی مورد علاقه من falk 40 هستش همون توپی که تو بازی های مدال اف هانر و کلا بازی هایی که در زمان جنگ جهانی دوم دیدیم در دست ارتش پرقدرت المان بود با اتش بسیار سنگین البته دیگه پیر شده اما من دوسش دارم:
در اولین حرکت شش FLAK 40 که مجهز به ارابه ای برای جابجایی بودند تولید شد اما FLAK 40 در نوع خود توپی بسیار سنگین و عظیم الجثه محسوب می شد و همین امر مشکلات بسیاری را در امر جابجایی آن ایجاد نمود به گونه ای که بعد از اعمال تغییراتی و عدم نتیجه گیری از آنها رایمنتال تصمییم گرفت که از سیستم حامل توپ صرف ظر کرده و از آن به عنوان یک سلاح ایستا یا ساکن بهره برداری نماید.
به دلیل قدرت سهمگین این آتشبار ضدهوایی از آن برای محافظت از نواحی مسکونی شهرهایی مانند برلین و وین بهره گرفته می شد در بعضی از موارد برای استفاده مؤثرتر از این سلاح مقرهای ویژه ای برای نصب آن ساخته شد همچنین یک وسیله نقلیه ریلی نیز برای جابجایی آنها از طریق خطوط راه آهن طراحی و تولید شد.

تولید نگارش ایستای FLAK40در سال 1942 آغاز شد اما باید دانست که FLAK 40 سلاحی بسیار پیچیده و گرانقیمت بود بطوریکه تا ژانویه 1945 رایمنتال موفق شد فقط 570 قبضه از آن را به ورماخت تحویل و تمایی این توپها نیز به عنوان یک سلاح کارامد برای حفاظت از تاسیسات و ساختارهای حساس رایش مورد استفاده قرار گرفتند. با پیشرفت تولید FLAK 40 متخصصان رایمنتال نگارش دیگری از آن را با نام Flakzwilling (فلک زویلینگ یا FLAK دوقلو) را عرضه نمودند فلک زویلینگ به دو قبضه توپ ضدهوایی سنگین 128 میلیمتری مجهز شده بود! این توپها به صورت پهلو به پهلو در کنار هم قرار می گرفتند برای نصب و به کارگیری فلک زویلینگ نیاز به مقرهای ویژه ایی بود از این سیستم ضد هوایی مهیب برای حفاظت از برلین استفاده می شد اما به دلیل هزینه سرسام آور و پیچیدگی تکنولوژی تولید آن تنها 33 قبضه تولید و به بهره داری رسید.
فلک زویلینگ زمانی معرفی شد که به دلیل پیشرفت سریع عملکرد بمب افکنهای متفقین آلمان در زیر فشار ضربات خرد کننده بمبارا نهای مداوم به شدت به یک سیستم ضد هوایی پرقدرت و مخرب نیازمند بود با وجودی که توپهای ضدهوایی با کالیبر 150 میلیمتر و 240 میلیمتر نیز در دست تحقیق و طراحی قرار داشتند اما هیچ کدام از مرحله نمونه اولیه جلوتر نرفته و همه این پروژه ها معوق ماندند اما فلک زویلینگ با نمایش قدرت آتش باری سنگین و مؤثر خود به نوعی بهترین سلاح ضدهوایی جنگ دوم جهانی و چند سالی پس از آن بشمار می آید.
زمانی که جنگ جهانی به اتمام رسید مشخص شد که آلمانها برروی نگارش جدیدی از یک توپ ضدهوایی 128 میلیمتری را تحت عنوان FLAK 45 تحت مطالعه داشتند و حتی یک نمونه آزمایشی نیز از آن تولید شده است با بررسی این نمونه مشخص گردید که قدرت و عملکرد آن به مراتب از FLAK 40 بالاتر است خلبانان بمب افکنهای متفقین خوشحال بودند که سروکارشان با FLAK 45 نیفتاد.
مشخصات FLAK 40

کالیبر: 128 میلیمتر (12.8 سانتی متر 5.04 اینچ)

وزن: در حال تحرک با عرابه مخصوص 27 تن در زمان استفاده به صورت سیال 17 تن و در حال استفاده از آن به صورت ایستا 13 تن.

ابعاد: طول کلی 15 متر ارتفاع 4 متر طول کلی لوله 7.8 متر طول قسمت خاندار لوله 6.4 متر دارای قدرت گردش 360 درجه

بالاترین برد مؤثر: 14800 متر

وزن گلوله: 26 کیلوگرم

سرعت دهانه: 880 متر بر ثانیه

الویشن: 3- درجه تا 87+ درجه

sr-71 بلک برد یا پرنده سیاه: رکورد بیشترین سرعت  و ارتفاع پروازی


اطلاعات این جنگنده در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

فیلم شلیک . برخورد موشک سجیل به دهانه اقیانوس هند توسط دلاوران سرزمین پارس

برای دانلود فیلم روی عکس موشک سجیل کلیک کنید


تحقیر صدام توسط خلبانان ایرانی

صدام حسین برای تحقیر کردن خلبانان ایرانی در تلوزیون عراق گفت: به هر خلبان ایرانی که به 50 مایلی نیروگاه بصره نزدیک شود- حقوق یک سال نیروی هوایی عراق را جایزه خواهم داد و 150 دقیقه بعد از مصاحبه صدام- عباس دوران و حیدریان و علیرضا یاسینی- نیروگاه بصره را بمباران کردند.با این عملیات جواب گستاخی صدام داده شد و در حقیقت خود صدام تحقیر شد .

عباس دوران                        


تقدیم به کسی که عاشق شهید دوران است : برادرم  رضا عباسیان

جنگنده کفیر ساخت اسرائیل

در حدود سال های 1970، نیروی هوایی اسرائیل، تعداد 50 فروند هواپیمای موفق میراژ 5 را به شرکت داسو برگه فرانسوی سفارش داد. اما به دلیل فشارهایی که از سوی افکار عمومی برای عدم فروش آن ها به فرانسه وارد آمد، رژیم اشغالگر صهیونیستی این جنگنده ها را تحویل نگرفت.

پس از آن، اسرائیلی ها در ابعاد وسیعی به تحقیق در مورد طراحی انواع هواپیماهای جنگنده دست زدند که ابتدا به تولید هواپیمای اسرائیلی نشر و سپس کفیر انجامید. پس از مدتی، بر روی بدنه هواپیمای کفیر که شباهت قابل توجهی به میراژ 5 دارد، موتورهای J-79 جنرال الکتریک، یعنی همان موتورهای نصب شده بر روی هواپیمای فانتوم نیز بر روی جنگنده کفیر آزمایش گردید. بدنه این هواپیما برای ایجاد قابلیت نصب موتورهای J-79، ابتدا کوتاهتر و سپس دارای قطر بیشتری شده است و همچنین برای تامین هوای مورد نیاز برای پس سوز موتور، این هواپیما دارای چهار دریچه هوا روی بدنه و یک دریچه روی قسمت عقب بدنه است. همچنین ورودی های موتور این هواپیما به صورت کانال های هوایی با نیم مخروط هایی در وسط آن ها برای مهار امواج ضربه ای و کنترل میزان هوای ورودی به موتور می باشد. این هواپیما، برای کنترل پایداری عرضی خود و همچنین امکان انجام عملیات در ارتفاع پایین، یعنی همان نقطه ضعف هواپیماهای بال دلتایی، دارای یک جفت بالچه مشهور به کانارد در قسمت جلوی هواپیما و در طرفین ورودی های موتور آن است که امکانات بیشتری برای کنترل هواپیما در سرعت های پایین تر به آن می دهند.

این جنگنده، که بسیاری آن را یک کپی ناقص از هواپیمای میراژ 5 می پندارند، مجهز به تجهیزات الکترونیکی یا همان اویونیک اسرائیلی و تانک های سوخت بهبود یافته می باشد. این هواپیما، برای دفاع هوایی و مخصوصاً برای حملات زمینی طراحی و تولید شده است و حتی از تسلیحات، یعنی موشک ها و بمب های به کار رفته در هواپیمای میراژ 5 بهره می جوید. این هواپیما دارای طول بدنه ای به میزان 15 متر و دهانه بالی به میزان 8 متر است. این هواپیما، قادر است به کمک موتور J-79 با سرعت هایی بالغ بر 3/2 ماخ نیز دست پیدا کرده و به ارتفاع تا 18 کیلومتر نیز برسد. این هواپیما، با بیشترین وزن برخاست معادل 16 تن، هواپیمایی در کلاس سبک به شمار می آید.
همچنین، جنگنده کفیر دارای برد نسبتاً کوتاهی به میزان 770 کیلومتر است که دلیل عمده آن، می تواند استفاده از موتورهای توربوجت پر مصرف J-79 بیان شود، چنانکه این موضوع، در خود هواپیمای فانتوم نیز وجود دارد. البته برای اسرائیل، با مساحت اندک کشورش، این ضعف چندان آشکار نمی نماید. کفیر قادر به حمل انواع موشک های سایدوایندر، پایتون، شفریر، ماوریک و شرایک، در کلاً 9 مقر در زیر بال ها و بدنه می باشد که وزن کل تسلیحات، یعنی مجموع بمب ها و موشک های محوله، می تواند تا 5 تن نیز برسد. ناگفته نماند جنگنده کفیر محصول صنایع هواپیما سازی اسرائیل یا IAI است که در نیروی هوایی آمریکا، اف-21 ای نام گذاری شده است.