ایمنی در هوانوردي Air safety   --بخش اول

ایمنی هوا Air safety اصطلاحی کلی است که  شامل فرضیه ، تحقیق و طبقه بندی  اختلالات  پرواز و جلوگیری از چنین اختلالاتی از طریق  فراگیر نمودن مقررات و تحصیلات هوانوردی و طی دوره های آموزشی جامع میباشد و بعنوان ایمنی مسافرت هوایی شناخته میشود.

ادامه نوشته

گزارش ساعتی هواشناسی در هوانوردی ( METARs ) :

خلبانان جهت انجام  پرواز موفق نیاز به جمع آوری اطلاعات آب و هوای بطور دقیق و صحیح از  منابع متفاوتی دارند که از آن جمله میتوان به گزارش ساعتی هوا به اصطلاح متار اشاره کرد كه توسط ايستگاه هواشناسی  در اختيار واحد مراقبت پرواز فرودگاه و خلبانان قرار ميكيرد :

گزارش ساعتی هواشناسی  METARs :

این کلمه برگرفته از " Meteorological Aviation Routine weather Reports" میباشد، گزارش هواشناسی متار، مشاهده سطحی وضعیت جوی فرودگاه توسط دیده بان هواشناسی بصورت ساعتی میباشد که  5 دقیقه قبل از ساعت مقرر، طبق فرمت تعریف شده صادر میشود و در اختیار جامعه هوانوردی و سرویس هواشناسی ملی ، برای تعیین شرایط پروازدر فرودگاه و برای پرواز در شرایط  (IFR ، MVFR ، VFR) قرار میگیرد. که میتوان این گزارش هواشناسی را از طریق مبادي مختلف ازجمله بصورت  آنلاین و یا از طريق ارتباط تلفنی از واحد مراقبت پرواز و يا ايستگاه هواشناسی فرودگاه  دریافت کرد.     ادامه مطلب....

ادامه نوشته

نواحي اطلاعات پروازي كشور Flight Information Region

نواحي اطلاعات  پروازي كشور Flight Information Region  

FIR یا Flight Information Region   به نواحي پروازی بالای کشورها (  فضاي با ابعاد تعريف شده ) که درآن معمولا سرویس‌های مراقبت پرواز ( سرویس اطلاعات هوانوردی و سرویس هشدار) ارائه می‌گردد گفته ميشود.این منطقه معمولا بر مرزهای زمینی کشورها منطبق می‌باشد.
 دركشور ما ايران  FIR به جز مناطق مختصری كه خارج از مرز هاي زميني ميباشد در بقیه موارد منطبق بر مرزهای زمینی ميباشد .اين مناطق هوايي به مناطق کوچکتری که هرکدام سکتور پروازی (Sector)  نامیده می‌شود، تقسیم بندي شده است که کار کنترل هر سکتور ( ناحيه ) معمولا توسط یک یا چند کنترلر مراقبت پرواز مستقر در مركز كنترل پروازي كشور ( سنتر  Flight information centre  ) انجام می‌شود در ايران هفت سكتور هوايي تعريف شده است .
در مناطقی که ترافیک پروازی زیادي دارند معمولا علاوه بر تقسیم ‌بندی فوق تقسیم‌ بندی دیگری به صورت ارتفاعی نیز وجود دارد که به آن UIR یا Upper Information Region گفته می‌شود.فضای کشور ایران فاقد تقسیم‌بندی UIR می‌باشد.
 نقشه FIR در اداره AIS مراقبت پرواز تهيه ميگردد.
منبع :
انكس 11
داكيومنت 4444

ایمنی در هوانوردي  Air safety  بخش 2

ایمنی هوا Air safety اصطلاحی کلی است که  شامل فرضیه ، تحقیق و طبقه بندی  اختلالات  پرواز و جلوگیری از چنین اختلالاتی از طریق  فراگیر نمودن مقررات و تحصیلات هوانوردی و طی دوره های آموزشی جامع میباشد و بعنوان ایمنی مسافرت هوایی شناخته میشود.

 

ادامه نوشته

انواع مخازن سوخت هواپيما وموارد ايمني درعمليات سوختگيري هواپيما :

بطور كلي در ايران از دو نوع سوخت براي شركتهاي هواپيمايي استفاده ميشود :

1-      سوخت براي هواپيمايي توربيني Aviation Turbine Fuels ) ) JP4  و JETA-1  وatk   

2-      سوخت براي هواپيمايي پيستوني (Aviation Gasoline  )

ادامه نوشته

ایمنی در هوانوردي Air safety : بخش سوم( آتش - برخورد با پرندگان)

ایمنی در هوانوردي  Air safety : بخش سوم

 ایمنی هوا Air safety اصطلاحی کلی است که  شامل فرضیه ، تحقیق و طبقه بندی  اختلالات  پرواز و جلوگیری از چنین اختلالاتی از طریق  فراگیر نمودن مقررات و تحصیلات هوانوردی و طی دوره های آموزشی جامع میباشد و بعنوان ایمنی مسافرت هوایی شناخته میشود.

ادامه نوشته

آشنایی با هواپیمای انتونوف225           Antonov An-225 Mriya

مقدمه :     

این هواپیما بزرگترین و پرقدرت ترین هواپیمای ترابری هوايی استراتژيك بال ثابت ميباشد که برای حمل و نقل شاتل بوران  (Buran orbiter سفینه فضایی شوری که تنها یکبار در سال 1988 به فضا سفر کرد) ساخته شده بود. این هواپیما مدل بزرگتری از هواپیمای موفق An-124 Ruslan است. Mriya در زبان اوکراینی و روسی  به معنای "رویا" است و اين هواپيما در ناتو بنام Cossack معروف ميباشد .

ادامه نوشته

تاثیر پدیده های هواشناسی درهوانوردی  :

بدون شک ، آب و هوا يعنی  خصوصیات و رفتار جو زمین Earth’s atmosphere ، يكی ازعناصر تاثير گذار در  ایمنی پرواز ميباشد.خصوصيات جوی زير می تواند تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در ایمنی پرواز و سیستم های هواپیما داشته باشد :

ادامه نوشته

ایمنی در هوانوردي  Air safety :بخش چهارم

ادامه نوشته

ایمنی در هوانوردي Air safety :بخش پنجم خطای عوامل انسانی وبرخورد پروازكنترل شده در سطوح زمین

ایمنی هوا Air safety اصطلاحی کلی است که  شامل فرضیه ، تحقیق و طبقه بندی  اختلالات  پرواز و جلوگیری از چنین اختلالاتی از طریق  فراگیر نمودن مقررات و تحصیلات هوانوردی و طی دوره های آموزشی جامع میباشد و بعنوان ایمنی مسافرت هوایی شناخته میشود.

ادامه نوشته

ایمنی در هوانوردي Air safety :بخش ششم(تروریسم Terrorism )

ایمنی در هوانوردي Air safety :بخش ششم(تروریسم Terrorism )

ایمنی هوا Air safety اصطلاحی کلی است که  شامل فرضیه ، تحقیق و طبقه بندی  اختلالات  پرواز و جلوگیری از چنین اختلالاتی از طریق  فراگیر نمودن مقررات و تحصیلات هوانوردی و طی دوره های آموزشی جامع میباشد و بعنوان ایمنی مسافرت هوایی شناخته میشود.

ادامه نوشته

شرح عملیات غرورانگیز نیروی هوایی در ٢٩ اسفندماه ١٣۶٠

عملیات غافلگیرانه نیروی هوایی ایران در آستانه نوروز www.taknaz.ir

 

شرح عملیات غرورانگیز نیروی هوایی در ٢٩ اسفندماه ١٣۶٠

کارهای ابتدایی عملیات بیت المقدس آغاز شده بود، ولی باید برای نیروها و تجهیزات کمکی عراق که در آن سوی مرز مستقر و آماده بودند که در صورت حمله به خرمشهر، به نیروهای شان بپیوندند، نیز باید چاره ای اندیشیده می شد.

نیروی هوایی دست به کار می شود

ادامه نوشته

گالری عکس های تامکت بخش سوم

ادامه نوشته

خاطرات سرتیپ خلبان فضل الله جاویدنیا اسطوره14-اف ایران

خاطرات سرتیپ خلبان فضل الله جاویدنیا اسطوره14-اف ایران

در آن روز از ارتفاع 8000 پایی تا 30000 پا بالای زمین ، ابرهای فشرده آسمان را فرا گرفته بود و ما باید به خاطر دید بالا زیر 8000 هزار پا پرواز می کردیم تا بتوانیم با دیدن جنگنده های دشمن بلافاصله به استقبال آنها برویم. مدت زمان زیادی از پرواز نگذشته بود که با نگاهی که به نشان دهنده سلاح انداختم، متوجه شدم که سلاح انتخابی من خود به خود عوض شده است . پیش خود گفتم: شاید حواسم نبوده و دستم به دکمه انتخاب سلاح که بر روی استیک قرار داشت، برخورد کرده باشد. برای همین مجددا موشک فنیکس را انتخاب کردم ولی...
 
 
برای دیدن ادامه مطلب به ادامه مطالب بروید....
ادامه نوشته

گالری تصاویر تامکت بخش دوم

    
    

     

برای مشاهده ادامه عکسها به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته