نویسنده جدید

عرض خیر مقدم به نویسنده جدید این پایگاه تخصصی جناب soldier سرباز که البته ایشون سردارند تو علم و عمل ولی شکسته نفسی می فرمایند.حوزه تخصصی ایشون زبان خارجی و درحال ترجمه متون هوانوردی و کتابهای مرتبط با هوانوردیه و امیدواریم با ورود ایشون به جمع نویسندگان این مجموعه، ما شاهد رشد و تعالی مطالب و سطح علمی باشیم. جا داره همین جا از همۀ دوستان عزیزی که تا حالا عضو نویسندگان شدند بابت افتخاری که دادند و زحماتی که کشیدند تشکر کنم. از جمله برادر عزیزم رضا اف14 و سیمرغ محترم . ضمنا دوستانی که تمایل به عضویت دارند درخدمتشون هستیم. فقط اشاره کنند. قعطا رسیدن به آمار150 الی 200 بازدید کننده در روز دستاورد بزرگی برای ماست اما این اول راه طولانی ماست. امیدوارم بتونیم به آمار بازدید بالای هزار نفر در روز برسیم که در این صورت یک وبسایت خریداری و راه اندازی خواهیم کرد.یاعلی مدد.


        كدام موشك هاي ايران تا اسراييل ميرسند

پس از سالهای جنگ تحمیلی با توجه به شرایط موجود منطقه و نتایج حملات موشکی به اسرائیل و فناوری های در دسترس، مسئولان دفاعی کشور اصلی ترین بخش از راهبرد دفاعی کشور در امر بازدارنگی را بر توسعه موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد استوار کرده اند. تلاش برای افزایش برد، دقت و همچنین تأثیر گذاری و تنوع سرجنگی این موشکها در این روند توسعه مشهود است... ادامه مطلب...

 .

ادامه نوشته

  بمب افکن سنگین میان قاره ای بلاک جک  Tu-160

هواپیمای بلک جک، که اغلب با کد Tu-160 شناخته می شود، بمب افکن سنگین وزن مافوق صوتی است که در طی دوران جنگ سرد به منظور شلیک موشک های ALCM یا موشک کروز شلیکی از هوا به مرحله طراحی و تولید رسید. این هواپیما ساخت شرکت توپولف بوده و با لقب بلک جک یا شلاق چرمی شناخته می شود. بلک جک امروزه سنگین وزن ترین و می توان گفت تا حدودی قدرتمند ترین بمب افکن حال حاضر دنیاست. این هواپیما قادر است با ماکزیمم سرعتی معادل 2.200 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و فاصله ای برابر با 13.950 کیلومتر را بپیماید

  

ادامه مطلب را مطالعه فرمائید...


    

ادامه نوشته

بررسی اصطلاحات تخصصی  

کشش خشک، استاتیک و عباراتی از این دست چیست

دوستان عزیز پرسیده بودند که اصطلاحاتی چون کشش خشک یا کشش استاتیک یا غیره در مقاله مربوط به موتورهای اولیمپوس هواپیمای کنکورد، به چه معنایی به کار می روند. این مسئله، در حقیقت سوال بسیاری از دوستان می باشد که اکثراً هنگامی که مشخصات یک موتور جت رو مطالعه می کنند، در این گونه اصطلاحات مشکل پیدا می کنند.ادامه....
ادامه نوشته

ماه مهر و روزهای اشک آلود...

ماه مهر برای نیروی هوایی هزاران خاطره تلخ و شیرین دارد.این روزها نمیدانم چرا بیشتر خاطره ها غمگینند...

17 مهر که تولد شهید مصطفی فصیحی بود و اشکی به پهنای خلیج فارس برایش ریختیم.18 مهر هم ...

میگ 29 در پرواز شبانه نزدیکی شهر .... به زمین اصابت کرد و شهید آرش شامحمدی را به معراج برد....چه زود یکسال گذشت برای ما و چه سخت و دیر گذشت این  365سال برای خانواده ت...روحت شاد.جایت اینجا خالی نیست.جای ما پیش شما خالیست.شما روزی خور پرورگاری هستید که به عشقش بال گشودید.برای آنانکه مشق پرواز را آموخته اند دیگر زمینی بودن سخت می شود.

این که ماگفتیم از دریا نمی ست/ خاطرات این شهیدان عالمیست

باتشکر از سیمرغ عزیز بابت عکس خوبشون.

گربه های پارسی در آسمان ایران

در پائيز سال گذشته ماهنامه وزين و معتبر Flieger Revue ويژه نامه ای منتشر ساخته که از چند روز پيش رسمأ در فروشگاههای مخصوص نشريات تخصصی قابل دريافت است .اين مقاله که به نظر من شاهکاری ازنويسنده نام آشنا Tom Cooper و همکار ديرينه او Farzad Bishop به شمار ميرود حاوی مطالبی جديد و خواندنی است که برای اولين بار انتشار يافته است . اين مقاله در ۲۲ صفحه و ۱۴ بخش همراه با تصاوير و جداول گوناگون ميباشد که تاريخچه هواپيمای F - 14 Tomcat از ابتدای ورود به نيروی هوائی ايران تا زمان جنگ تحميلی را شامل ميشود . نکته ای که در اين اثر قابل توجه است و آنرا از نظر تاريخی با مطالب قبلی Tom Cooper متفاوت ساخته همکاری نزديک يکی از امرای نيروی هوائی بنام سرتيپ خلبان احمد صديق درتهيه اين نوشتار ميباشد . /ادامه مطلب...
ادامه نوشته

ژنرال‌های عراقی به دیدار تامکت‌های ایرانی می‌روند!

  توضیح مترجم: مقاله حاضر برگرفته از کتاب: Iranian F-14 Tomcat Units in combat، داستان مهیج ناگفته‌ای از قدرت رعب‌آور رهگیرهای F-14A نیروی هوایی کشورمان و نقش بی‌بدیلشان در دفاع از میهن عزیزمان در طول جنگ تحمیلی می‌باشد، که همچون خاری در چشم صدام و نیروی هوایی ارتش بعث بود. لازم به ذکر است که صدام به زعم خود تصور می‌نمود که با خرید مدرنترین جنگنده‌های آن روز دنیا قادر به شکست این گربه افسانه‌ای خواهد شد که تمام تلاش‌های وی با رشادت و تخصص بالای خلبانان غیور تامکتهای ایران تا پایان جنگ ناکام ماند.در انتها از جناب آقای امید فرهت - متخصص هوانوردی - که در ترجمه هرچه بهتر این مقاله اینجانب را یاری فرمودند سپاس و قدردانی می‌نمایم/ادامه مطلب...

ادامه نوشته

The global combat record of the F-14 Tomcat

Air victories: 134 + 1 missile
09.1980 F-14A (USN) - 1 x F-4E (Iran)
7.09.1980 F-14A (Iran) - 1 x Mi-25 (Irak)
14.09.1980 F-14A (Iran) - 1 x Su-20 (Irak)
- 1 x MiG-21 (Irak)
23.09.1980 F-14A (Iran) - 2 x MiG-21 (Irak)
- 2 x MiG-23 (Irak)
24.09.1980 F-14A (Iran) - 3 x MiG-21MF (Irak)
5.09.1980 F-14A (Iran) - 2 x MiG-21MF (Irak)
- 3 x MiG-23BN (Irak) )

ادامه نوشته

Grumman F-14 Tomcat

Role: multi-role shipborne fighter
Builder: Grumman Aerospace
Variants: F-14A, F-14A+ (F-14B), F-14D
Operators: US Navy, Imperial Iranian Air Force (iriaf)

The F-14 Tomcat is a supersonic, twin-engine, variable sweep wing, two-place fighter designed to attack and destroy enemy aircraft at night and in all weather conditions. The F-14 can track up to 24 targets simultaneously with its advanced weapons control system and attack six with Phoenix AIM-54A missiles while continuing to scan the airspace. It can also deliver free-fall or guided bombs.

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

نخستين خسارت

  با وجود اينکه عراق بارها خبر  سرنگونی هواپيماهای اف ـ ۱۴ را منتشر کرد اما همه آنان به جز در يک مورد مشکوک و غير قابل اثبات است . در رسانه های غربی حداقل ۱۲ مورد از اين دست گزارشات در آرشيوهای خبری موجود است . در مجموع ۴ فروند تامکت بوسيله نيروهای عراقی سرنگون گشت که تنها يکی از آنها ( آنهم نه بطور کامل ) قابل اثبات بوسيله مدارک مستند می باشد .ادامه مطلب...

ادامه نوشته

رکوردهای جاودان تامکتهای ایرانی

تام‌کت‌ها جنگنده‌های بسیار خوبی بودند اما آنچه باعث حیرت همگان در جهان شد حماسه سازی فوق‌العاده خلبانان جان بر کف جمهوری اسلامی در جنگ هشت ساله بود که آمارهای زیر گویای بخشی از این رشادت‌ها در دوران دفاع مقدس است. کل شکارهای هواپیماهای اف14 در طول 8 سال جنگ عبارتند از  149 فروند انواع هواپیماهای عراقی

جهت مشاهده امار و جزئیات به ادامه مطلب مراجعه فرمادید...

ادامه نوشته

مقایسه تامکتهای ایرانی و امریکایی درمدل a

  در این مقاله بیش از هر چیز تلاش دارم تا تفاوت های ظاهری موجود بین تامکت های A نیروی هوایی ایران و تامکت ها A نیروی دریایی آمریکا که اکنون مدتهاست بازنشسته شده رو بررسی کنیم البته تامکتهای ما مدل پایه هستن و با تامکتهای آمریکای هم سری تفاوتهای زیادی دارند چرا که تامکتها سریع دستخوش تقییرات گسترده ای شدند این علاوه بر دون گرید های اعمال شده بر روی تامکتهای ماست..ادامه مطلب را مطالعه فرمائید...

ادامه نوشته

اف 18 هورنت، بزرگترین زنبور سرخ جهان- بخش اول



هواپیمای هورنت، جنگنده ای مافوق صوت ساخت شرکت مشترک شرکتهای بوئینگ، جنرال الکتریک در ساخت موتور، نورث روپ در طراحی و ساخت بدنه و هیوز در تولید رادار است که در مدل های مختلف تک یا دو نفره عرضه می شود. مهم ترین ویژگی این هواپیما، توانایی ناونشینی آن است که در حقیقت، به منظور ایفای نقش یک جنگنده محافظ ناو طراحی گشت.ادامه مطلب...

 



ادامه نوشته

بی ربط یا مرتبط ؟؟؟؟

این اولین و آخرین مطلبی است که در این وبگاه نوشته میشود و هیچ ربطی به هوانوردی ندارد.ولی نوشتنش به خیلی از مسائل این روزها ربط دارد.به قول دکتر شریعتی:

  هی با خود فکر می کنم ، چگونه است که ما ، در این سر دنیا ، عرق می ریزیم و وضع مان این است و آنها ، در آن سر دنیا ، عرق می خورند و وضع شان آن است! ... نمی دانم ، مشکل در نوع عرق است یا در نوع ریختن و خوردن....

نظر شما چیست ؟  اشکال در کجاست ؟

انقلاب بال های جلوگرا در هواپیمای هواپیمای یونکر 287

 همه ما می دانیم که دو صنعت بزرگ هواپیماسازی جهان، هم اکنون کشورهایی جز ایالات متحده و کشور روسیه نیستند. ظاهراً این کشورها، پیشتاز در همه پیشرفت های علم هوانوردی بوده و با اندک اختلافی، هم دیگر را در این میدان رقابت تعقیب می کنند. اما حقیقت امر چیز دیگریست. در حقیقت، این کشورها، تکنولوژی امروز خود را مدیون یکی از کشورهای شرکت کننده در جنگ جهانی دوم، یعنی آلمان هستند. به جرات می توان گفت که مهد علم هوانوردی، همین کشور بوده است و سرچشمه تمامی پیشرفت های مربوط به علوم هواپیمایی از این کشور نشات می گیرد. نمونه هایی مانند ساخت نخستین موتور جت جهان، ساخت نخستین موشک سوخت مایع، ایجاد نخستین تونل باد و آزمایش طرح های بسیاری که امروزه سرمشق کار کشورهای مدعی در این زمینه می باشند، کم نیستند. ادامه مطلب را مطالعه فرمائید...

ادامه نوشته

عوامل اصلی استال کردن موتور جنگنده اف 14


عوامل اصلی استال کردن موتور جنگنده اف 14

آن چنان درمورد اين موتور بد شنيديم و خوانديم كه واقعا هروقت اسمی از اين موتور مي ايد ناخود اگاه ياد سقوط و سانحه مي افتيم ، ياد از دست دادن 2 فروند F-14 كه مدت كوتاهي از به خدمت در امدنشان در نيروي هوايي ايران مي گذشت در تاريخ هاي 30th ApriL 1977 و 14th November 1977 ....اما واقعا مشكل اصلي اين موتور چه بود ؟ نكات مثبت اين موتور چیست؟ در ادامه به بررسي اين موارد خواهيم پرداخت.براي اشنايي با تاريخچه ي موتور TF30 و سيرتكامل ان پيشنهاد مي شود به مقاله اشنايي با موتور TF30 تشريف ببريد.

حال ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید...

ادامه نوشته

دانشنامه موشک فینیکس                

 

موشک هوا به هوای فینیکس AIM-54 و علل  محبوبیت آن


همان طوری که می دانیم، هواپیمای F-14 تامکت به عنوان یکی از موفق ترین جنگنده های طول تاریخ هوانوردی به شمار می آید و هنوز نیز پس از بیش از سی سال خدمت در نیروی دریایی آمریکا، همانند یک هواپیمای تازه تولید شده می نماید. این جنگنده نسبت به همقطاران خود دو ویژگی بسیار برجسته داشت، که یکی دارا بودن سیستم بال های متغیر پسگرا و دیگری سیستم موشکی فینیکس، که مورد دوم  ویژگی بسیار جدید و تکنولوژی نوینی در عرصه نبرد های هوایی فامد ( فراتر از میدان دید) به شمار می آمد و صد البته قیمت این پرنده به دلیل داشتن چنین سیستم گران قیمتی بسیار بالاست. در واقع، به جرات می توان اظهار کرد که محبوبیت هواپیمای تامکت بیشتر به دلیل توانایی حمل موشک فینیکس بوده و F-14 بدون آن هیچ کاره است.ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید...


ادامه نوشته

تایگرشارک، کوسه ببر سبک آمریکایی                                                   

 

هواپیمای جنگنده اف20 ملقب به تایگر شارک به معنای کوسه ببر ساخت شرکت نورثروپ گرومن در سال 1982 وارد عرصه خدمت گشته و اولین پرواز خود را نیز همین سال در 30 آگوست به ثبت رسانید. این جنگنده را می توان نوع ارتقا یافته و بهبودیافته هواپیمای جنگنده اف-5 تایگر برشمرد.این جنگنده تاکتیکی برخلاف جنگنده اف-5 با دو موتور، از یک موتور نیرومند اف 404 ساخت شرکت جنرال الکتریک با قدرت کشش یا کشش خشک استاتیکی معادل 18000 پوند بهره می برد.ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید...

ادامه نوشته

تامکتهای آمریکایی در جنگ های یکطرفه


آمار جنگهایی که تامکت های آمریکا در آنها شرکت داشته است :

1974-1975: Vietnam War
since 1974: Soviet bomber escort
1980-1988: Gulf War I: The war between Iraq and Iran
1981: Libya I: VF-41 Black Aces F-14As shoot down 2 Libyan Su-22 Fitter-Js
1983: Lebanon: VF-11 and VF-31 under fire from Syrian SAMs/AAA and engaged in MiGs
1985: The Achille Lauro affair
1989: Libya II: VF-32 Swordsmen kill two Libyan MiG-23 Floggers
1991: Gulf War II: Free Kuwait
since 1991: Gulf War III: Peace Keeping Missions
1999-2000: Missions over former Yugoslavia
2001-2002: Strike missions against terror after Sept. 11th, 2001
2003-2006: USA go to war against Iraq

ایجکت... تصمیمی سخت از مرگ !

دوستم سید عباس همیشه میگفت تصمیم گرفتن برای اقدام به ایجکت از تمام فرایند عملی آن سخت تر است.امروز مقاله ای را آماده کردم تا جوابی باشد بر انتقادهایی که از شهید رضایی شد برای ایجکت روی زمین آن هم برای نجات جنگنده پیر خود...

  صندلی پرتابی مارتین بیکر

معروف ترين شركت سازنده ي صندلي پران جنگنده ها  شركت Martin Backer مي باشد.
شرکت مارتین - بیکر در ابتدا تحت عنوان یک شرکت هواپیما سازی و توسط کاپیتان جیمز مارتین(James Martin) و کاپیتان والنتین بیکر(Valentine Baker) در سال ۱۹۳۴ تاسیس شد. مارتین در سال ۱۹۴۴ اولین مطالعات برای بررسی امکان تولید صندلی پران را انجام داد هرچند این ایده را از همان زمان آغاز تولید هواپیما (۱۹۳۴) در سر داشته است.اولین تست واقعی هم توسط آقای برنارد لینچ (Bernard Lynch) در تاریخ ۲۴ ژولای ۱۹۴۶ با یک فروند هواپیمای گلستر متئور(Gloster Meteor) در ارتفاع ۸۰۰۰ پایی بر فراز فرودگاه چلگروو(Chalgrove Airfield) در آکسفورد شایر(Oxfordshire) انگلستان و با سرعت ۳۲۰ مایل در ساعت( ۵۱۰) km/s) انجام شد.محصولات این کارخانه در مدت 60 سال فعالیت تا کنون جان بیش از 7500 خلبان از ۹۳ نیروی هوایی مختلف را نجات داده اند.این شرکت اکنون توسط فرزندان دو قلوی آقای مارتین اداره میشود که هر دوی آنها مهندس هستند
.    ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید...

ادامه نوشته

آشنایی با موتور تامکت f-14

  موتور توربوفن JTF10 ) که با نام نظامی TF30 شناخته میشود ) اولین موتور توربوفن با پس سوز ساخت شرکت پرات اند ویتنی می باشد که کار طراحی و ساخت ان در سال 1959 شروع شد .در سال 1962 توسط وزارت دفاع ایالات متحده به عنوان اولین پیشرانه ی توربوفن با پس سوز برای جنگنده ی جدید ( که تحت عنوان پروژه ی TFX که بعد ها منجر به تولید هواپیماهای F111 شد ) انتخاب شد و در سال 1964 اولین پرواز خودش را بر بستر هواپیمای F111 با موفقیت به انجام رساند .موتور TF30 را میتوان یکی از ناموفق ترین و بد شانس ترین  محصولات  شرکت پرات اندویتنی دانست. موتوری که علیرغم داشتن ویژگی های عملیاتی بالا به علت مشکل مادر زادی استال ( واماندگی یا خفگی کمپرسور) که از بدو تولد تا آخر خدمت گریبان گیرش بود نتوانست همانند دیگر محصولات ساخت این شرکت موفق باشد .در این مقاله سعی داریم تا به ویژگی های بارز این موتور وهمچنین عواملی که مانع موفقیت این موتور شدند را بررسی کنیم.
                                    

  ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید....

ادامه نوشته

ایرباس A-350

  پس از معرفی مدل غول پیکر مشهور A-380 ایرباس، دو شرکت بوئینگ و ایرباس از نظر در دست داشتن بازار هواپیما برای کلاس های مختلف، تقریباً به حد معادل هم دیگر رسیدند. اما هنوز یک خلاء در محصولات ایرباس برای رویارویی با گونه جدیدی از هواپیماهای بوئینگ احساس می شد. که این فاصله، با معرفی هواپیمای ارتقاء یافته ایرباس A-350 تا حدود زیادی بر طرف گردید. در مقاله ذیل، به بررسی توانایی های دو گونه جدید از هواپیماهای مسافربری، از دو قطب هواپیما سازی جهان و مقایسه نظری آنان می پردازیم. ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید...

ادامه نوشته

17 مهر دومین زادروز  شهید مصطفی  فصیحی

چقدر زود گذشت پارسال همین موقع یه پست گذاشتم یادتونه؟ نوشتم اولین سال تولد مصطفی که کنار  خانواده اش حضور ندارد...ازبچگی یادمه مصطفی خیلی انسان شادی بود... میونه ای با درون گرایی و غصه خوردن نداشت..سرشار از امید به زندگی و حیات بود.روحیه ی اکتیو و فعالی داشت.امسال دومین سالیه که عسل خانوم 9 ساله تولد بابا رو کنار مزارش میاد و سنگ قبر سردش رو در آغوش میکشه... عرض تبریک به پدرو مادری که از ولادت تا شهادت مثل یک فیلم مصور مدام جلوی چشماشونه و همسری که  کمتر کسی ازش حرف میزنه.زنی که مردونه پای آرمان شغلی و عشق خطرآلود شوهرش ایستاد و انقدر با این خطرات کنار اومد تا اینکه تابوت شوهرش رو جلوی چشمش به دست گرفتند  و تشییع کردند.روز تشییع جنازه رو هرگز فراموش نمیکنم.نگاه حسرت آمیز خانم فتحی به تابوت مصطفی...فقط میتونم بگم خدا صبر بده به این شیرمردان و شیر زنانی که دم نمیزنن اما کوهستان صبر و سکوت و غصه اند.دریای خاموشی از فریاد توی دلشونه.کسی نمیتونه درک  کنه مگر اینکه ...این خانواده های شهدا هستند که با پرچمداری شون راه شهید رو ادامه میدن و ما خیلی مدیونیم.ما به تک تک موهای سفید حسین فصیحی بدهکاریم. به دل داغدار مرتضی و مجتبی و خواهر مصیبت زده ی مصطفی بدهکاریم.ما به عسل و مادرش بدهکاریم.هر روز فکر میکنم وقتی ساعت 2 عصر میشه و همه به خونه بر میگردن این مادر و دختر هنوز منتظرن ! مصطفی در بزنه و وارد بشه.  اینارو شما میدونید ومن برای کسانی نوشتم که مصطفی رو .............  و حتی یکبار به دیدن خانوادش نیومدند... برای کسانیکه دانیال کریمایی رو داغدار کردند...برای اونایی که خیلی خوب خودشونو به خواب زدند تا هرگز بیدار نشوند... اینا رو نوشتم تا خودم یادم نره آخرین باری که مصطفی رو دیدم توی مراسم جشن بود.کلی حرف زدیم و خندیدیم. خلاصه کنم.مصطفی جان تو دوبار متولد شدی.یکبار در17 مهر 1358 به دنیا اومدی و بار دوم در6 بهمن 1390 متولد شدی در حیات طیبه الهی.گوارای وجودت این شهد شیرین تر از عسل..... دوستت داریم و همیشه در قلب ما جاویدان خواهی ماند...

                                                      امضاء : همه ی ملت  ایران