هواپیماهای پناهنده نیروی هوایی عراق

هواپیماهای پناهنده نیروی هوایی عراق

در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ بیش از ۲۰۰ هواپیمای نیروی هوایی عراق نابود شدند و بمب‌های هدایت لیزری نیروهای ائتلاف پناهگاه‌های هواپیماهای عراقی را نابود کرد. پس از آن حدود نیمی از نیروی هوایی باقیمانده عراق برای جلوگیری از نابودی به ایران گریختند. دلیل این کار به درستی مشخص نیست اما در هر صورت بسیاری از جنگنده‌ها و هواپیماهای تدارکاتی نیروی هوایی عراق از مرز ایران گذشته و به کشور همسایه پناهنده شدند. تعداد این هواپیماها بر اساس یک برآورد ۱۲۲ تا ۱۳۷ فروند و بر اساس برآورد دیگری ۱۱۵ تا ۱۴۰ فروند بوده است. مقامات عراق در سال ٢٠٠٠ مدعی بودند که بیش از ۱۰۰ هواپیمای نظامی و ۳۳ هواپیمای غیرنظامی آنها به ایران رفته‌اند اما ایرانی‌ها تعداد آنها را کمتر می دانند.[۱۴]

هواپیما

خاستگاه     

نقش

تعداد فرار به ایران

سوخو-۲۲

شوروی

جنگنده بمب افکن

۴۰

میراژ اف-۱

 فرانسه

جنگنده چندمنظوره

۲۴

سوخو-۲۴

شوروی

جنگنده ضربتی

۲۴

ایلیوشین-۷۶

شوروی

حمل و نقل سنگین استراتژیک

۱۵

میگ-۲۳

شوروی

جنگنده بمب افکن

۱۲

سوخو-۲۵

شوروی

جنگنده پشتیبانی نزدیک

۷

میگ-۲۵

شوروی

جنگنده رهگیر

۷

سوخو-۲۰

شوروی

جنگنده بمب افکن

۴

میگ-۲۹

شوروی

جنگنده برتری هوایی

۴

تعداد کل [۱۵]

۱۳۷


بررسی نیروی هوایی عربستان

بررسی نیروی هوایی عربستان

هواپيماهاي جنگنده اف 15 كه براي كشور عربستان ساخته شده با لقب "خورشيد صلح" شناخته مي شوند كه تعدادشان به 72 فروند مي رسد.قبل از آن نيز عربستان62 فروند از هواپيماهاي اف 15 مدل ای و اف در اختيار داشته است .
لطفا به ادامه مطالب مراجعه کنید....
ادامه نوشته

به یاد سرهنگ خلبان شهید سعید اصغری




شهید سعید اصغری درسال ۱۳۵۵درروستای هندوکلا از توابع شهرستان امل در خانواده ای مومن و زحمت کش دیده به جهان گشود و در دانشگاه شهید ستاری در رشته خلبانی تحصیل کرد سعید خلبان ماهری بود و حتی در تیم فرونشاندن هواپیما عبدامالک ریگی نیز حضور داشت.سرانجام این شهید بزرگوار در روز شنبه 22مهر1391 در فرودگاه بندرعباس و هنگام برخاستن هواپیمای جنگنده به به شهادت رسیدند.پیکر پاک این شهید در روستای هندوکلا زادگاه وی به خاک سپرده شد.روحش شادو راهش پر رهرو باد.











لیاقت می خواهد...

لیاقت می خواهد...هرکاری لیاقت می خواهد...

فرقی نمی کند...آدمی باشی از جنس خاک...گل باشد...حیوان باشد...یا حتی پرنده آهنی...

پرنده آهنی بودن و بالِ پرواز دو ققنوسِ خوش پر و بال شدن هم لیاقت می خواهد...

تامکت جان...اف14 عزیز...6062 جانِ عزیزتر از جان...تو را می گویم

http://upcity.ir/images2/85427772625312641443.jpg

یکی می شود پرنده جاسوسی...یکی مثل تو،می شود بالِ پروازِ آسمانی شدن...

می گفتند روزی قرار بود دو شاهینِ دیگر با تو آسمانی شوند...هر چه کردند از جایت تکان نخوردی...کد تامکت تغییر کرد و با پرنده آهنی خوش لیقات دیگری پرواز کردند...رفتند و آسمانی شدند...رفتند و برنگشتند...

تو هم قرار بود بشوی بالِ پرواز،اما نه برای آن دو شاهین...که برای علیرضا و مصطفی...

خوش به سعادتت...که شدی بالی برای آسمانی شدن...

تا به حال شده به لیاقت پرنده ای آهنی حسودی کتی؟

شنیده ای که :

سگ اصحاب کهف روزی چند...پی نیکان گرفت و مردم شد

حالا باور کن که می گویم هر چیزی و هر کاری لیاقت می خواهد...تامکت 6062 لیاقت داشت که علیرضا کریمایی و مصطفی فصیحی را دو سال پیش،6بهمن ماه سال 90 آسمانی کرد...

لیاقت که داشته باشی برایت یادبود هم درست می کنند...به یاد تو...به یاد علیرضا...به یاد مصطفی

http://upcity.ir/images2/02444818498366290837.jpg

ما انسان ها می گوییم لیاقت که داشته باشی...عاشق که باشی...بی سر رفتن پیش معشوق لذتی دارد بی انتها...تو رفتی...بالِ پرواز شدی..از تو فقط چند تکه فلز بازگشت......فقط همین...هیچ شباهتی به قبل نداشت...کجا رفته بود آن بال های قشنگ و دلربایت؟

تامکت 6062 جان،اجرت با خودِ خدا

سرلشکر خلبان شهید اصغر هاشمیان


اصغر هاشمیان در سال 1331 در کربکند اصفهان به دنیا آمد او فرزند اول خانواده بود و تا 7 سالگی در اصفهان زندگی کرد سپس با خانواده خود راهی تهران شدند.او در مدرسه همیشه شاگرد اول بود و ایمان فوق العاده قوی ای داشت.
او پس از طی مراحل تحصیلی مختلف و قبولی در دانشگاه در شهر تگزاس آمریکا مشغول به تحصیل شد.او در آنجا ایمانش را شدیدا حفظ کرد و از خانواده می خواست نوارهای اذان موذن زاده را برایش بفرستند. او دو نفر را در آمریکا تحت تاثیر خودش و دینش قرار داد و آنها را مسلمان کرد.

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

به یاد خلبانان شهید عشقی پور و اسلام نیا



شهید عشقی پور که هدایت هواپیما را بر عهده داشت در آن لحظات آخر که می دانست کار دیگری از دستش بر نمی آید، دستش را بالا می آورد و تکان می دهد. نکته شگفت آور و تاسف برانگیز این رویداد این بود که آن ساختمان نیمه کاره درست روبروی خانه شهید عشقی پور بود و آن لحظه که او دستش را تکان داد همسرش نظاره گر سقوط هواپیمای شوهرش بود. همسر شهید که در لحظه حادثه در آشپزخانه منزل خود بود، در حالی که دستان پسربچه 3 ساله اش را در دست داشت از پنجره شاهد آخرین لحظات زندگی شوهر قهرمان خود بود. همسر شهید به علت اضطراب شدید چنان به دست فرزندش فشار وارد کرده بود که دست کودک از دو ناحیه شکست که به لطف خدا بعدها بهبود یافت. پس از برخورد هواپیما به ساختمان، فرزند شهید در اثر موج انفجار چند دوری به دور خود زده و سپس به زمین خورده بود و به دلیل شوک ناشی از این واقعه تا مدتها از لکنت زبان رنج می برد.
آری! به راستی صحنه غریبی بوده است واپسین وداع در کابین هواپیما ...

بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران

کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران

هر کو شراب فرقت روزی چشیده باشد

داند که سخت باشد قطع امیدواران


ادامه مطلب...

ادامه نوشته

شهید سرلشگر خلبان حسین روزی طلب







سرلشکر خلبان شهید حسین روزی طلب در سال 1332 در یک خانواده متوسط و مذهبی در شهر شیراز چشم به جهان خاکی گشود .

ادامه مطلب...

ادامه نوشته