هواپیمای جنگنده سوخو24 ایرانی

توليد جنگنده بمب افكن بال متغير آمريكايي اف.111 در نيمه دهه 1960 تهديدي جدي براي شوروي سابق بود . به همين دليل كارخانه سوخو هم مامور ساختن هواپيمايي با قابليتهاي مشابه شد. بعضي از اهداف طراحان سوخو در طرح جديدشان ، قابليت پرواز فراصوتي در ارتفاع پايين ، توانايي اجراي عمليات در شب يا روز و در همه گونه شرايط جوي ، و قابليت استفاده از باندهاي نامناسب و كوتاه بود. اولين طرح پيشنهادي ، كه يك بمب افكن بال مثلثي عمود پرواز بود، به نتيجه مطلوب نرسيد، و سوخو با استفاده از تجربه حاصله از توليد هواپيماي بال متغير سوخو-17 و ميگ -23 ، به طرح بال متغير ديگري روي آوردكه آن را رسما سوخو-24 ناميدند . پيش نمونه سوخو -24 براي نخستين بار در 17 ژوئيه 1970 پرواز كرد

ادامه نوشته

مقایسه دو رقیب بی همتا :  تامكت و ميگ 31

ادامه مطلب را بخوانيد...

ادامه نوشته

خدمت تامكت در ارتش امريكا

تامكت در ارتش امريكا بدين گونه به خدمت در امده است :

  • ناوگان اقیانوس آرام
    • NFWS Navy Fighter Weapons School (TOPGUN) (Merged with Strike U to form Naval Strike and Air Warfare Center (NSAWC) 1996)
    • VF-1 Wolfpack (Disestablished 30 September 1993)
    • VF-2 Bounty Hunters (Redesignated VFA-2 with F/A-18F, 1 July 2003)
    • VF-21 Freelancers (Disestablished 31 January 1996)
    • VF-24 Fighting Renegades (Disestablished 20 August 1996)
    • VF-51 Screaming Eagles (Disestablished 31 March 1995)
    • VF-111 Sundowners (Disestablished 31 March 1995; reestablished as VFC-111 with نورثروپ اف-۵N and F-5F, 1 November 2006)
    • VF-114 Aardvarks (Disestablished 30 April 1993)
    • VF-154 Black Knights (Redesignated VFA-154 with F/A-18F, 1 October 2003)
    • VF-191 Satan's Kittens (Disestablished 30 April 1988)
    • VF-194 Red Lightnings (Disestablished 30 April 1988)
ادامه نوشته

مدل‌های مختلف اف-۱۴ تامکت

اف ۱۴ تامکت ای نسخه اولیه دو سرنشینه و طراحی‌شده برای تمام وضعیت‌های آب و هوایی می‌باشد که برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود. و بعد با تغیراتی دقت ان برای به‌کارگیری مهمات افزایش یافت. نیروی دریایی آمریکا ۴۷۸ فروند از این جنگنده را دریافت کرد و ۷۹ فروند از این جنگنده به ایران تحویل داده شد. ۱۲ فروند اولیه ان آزمایشی بود. ۱۰۲ فروند پایانی آن با موتور TF30-P-414A بهبود یافت.

هشتادمین اف-۱۴ ساخته شده برای ایران به دلیل قطع روابط ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شد.

در مجموع ۵۵۷ تام کت ای توسط گرومن ساخته شد که ۴۸ فروند از آن به اف-۱۴ بی و ۱۸ فروند از آن به اف-۱۴ دی ارتقاء یافتند.

ادامه نوشته

پیش زمینه ی خرید هواپیمای اف-چهارده از سوی ایران

بسیاری از ناظران غربی ناتوانی ایران از جلوگیری از تجاوز میگ-۲۵ های شوروی به خاک ایران را عامل اصلی خرید هواپیمای اف-١٤ می دانند. ولی واقعیت اندکی متفاوت است. از اواخر دهه ی ١٩٥٠ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران با همکاری نیروی هوایی آمریکا پروازهای فوق محرمانه ای را بر فراز خاک شوروی انجام می دهد. در آغاز هواپیماهای سبک(حتی ترابری) برای این منظور به کار می رفت و چند فروند آنها به وسیله ی جنگنده های شوروی سرنگون شدند. پس از تحویل نخستین اف-چهارها که نوع آر اف-چهار ئی هم جزء سفارش ها بود، این عملیات تشدید شد....... ادامه مطلب ...


ادامه نوشته

تامکت

طرح تولید اف-۱۴ هنگامی مطرح شد که برنامه تولید اف-۱۱۱بی به علت پاره‌ای مشکلات با شکست مواجه شد. وقتی فرمانده نیروی دریایی توماس کانلی طرح ساخت مدل متفاوتی از هواپیمای اف-۱۱۱ ای را برای پرواز به عهده گرفت؛ و دریافت که این هواپیما مشکل در پرواز در سرعت مافوق صوت دارد و توانایی به زمین نشستن آن ضعیف است، ر درکنگره تصریح کرد که با این وضع نگران وضعیت نیروی دریایی است. در مه سال ۱۹۶۸ کنگره هزین گذاری بر روی اف-۱۱۱ بی را قطع کرد تا اینکه نیروی دریایی چاره‌ای به وضعیت موجود پیدا کند.     ادامه مطلب...


ادامه نوشته

شناسنامه تامكت

/**/

نوع هواپیما

هواپیمای رهگیر، چندمنظوره و جنگنده

کشور سازنده

ایالات متحده

شرکت سازنده

گرومن

نخستین پرواز

۲۱ دسامبر ۱۹۷۰

تاریخ رونمایی

۱۹۷۴

بازنشستگی

۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶، نیروی دریایی آمریکا

وضعیت کنونی

فعال در ایران، بازنشسته در ایالات متحده

بکارگیرنده(ها)

United States Department of the Navy Seal.svgنیروی دریایی ایالات متحده
Iran Air Force roundel.svgنیروی هوایی ارتش ایران

آغاز ساخت

۱۹۶۹ تا ۱۹۹۱

تعداد ساخته‌شده

۷۱۲ فروند

بهای هر فروند

۳۸ میلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۹۸

مدل‌های دیگر

اف-۱۴ ای
اف-۱۴ بی
اف-۱۴ سی
اف-۱۴ دی

ادامه مطلب را بخوانيد ...

ادامه نوشته

خلبانان برجسته ی تاریخ نبردهای هوایی جهان به نقل از ويكي پديا

/**/

از میان برجسته ترین خلبانان نبردهای هوایی می توان به نامهای زیر اشاره کرد:

سیستم های شناسایی و رهگیری جنگنده شکاری اف-14 تامکت

جنگنده‏هاي F-14A، به دو سامانهء بسيار پرقدرت براي رهگيري مجهز شده بودند؛ يکي از اينها رادار بسيار پرقدرت با قدرت شناسايي حدود 240 کيلومتر و برد رهگيري دقيق 160 کيلومتر؛ ديگر سامانه، سيستم حساس به حرارت يا گازهاي داغ خروجي از موتور ميباشد، که متاسفانه در نمونه‏های فروخته شده به ایران قرار بود با نمونهء بهتری جایگزین گردند که به دلیل وقوع انقلاب، هیچ سامانهء رهگیری مادون قرمزی بر روی تامکتهای ایران نصب نگردید. مشابه سامانهء حساس به حرارت، سالها بعد، و با قدرت ضعيفتر، بر روي ميگهاي29 و 31 اتحاد شوروي به کار گرفته شد. ادامه مطلب...

ادامه نوشته

مقاله ای درباره F-14

سیمرغ ، پرنده افسانه ای  ایرانیست که زال را در آشیانه خود پروراند و رستم را در هنگام نبر با اسنفدیار روین تن ، یاری نمود و راز پیروزی رستم بر اسنفدیار را برای وی بازگو کرد.

در فرهنگ ایرانی سیمرغ، پرنده ایست ، غولپیکر، زیبا و با درایت که با منش و دانایی خود کمک بزرگی برای پهلوان ایرانی بوده. امروزه نیز در زبان محاوره عامیانه، ودر کل صفت سیمرغ به شیئی اتلاق می شود که از نظر  زیبایی و کارآمدی چیزی کم نداشته باشد.  به خصوص در سیستم حمل و نقل هوایی ایران هواپیماهای بسیاری به نام سیمرغ نامگذاری شدند و یا لقب سیمرغ گرفتند. اما به واقع کدام هواپیما بیش از سایرین شایسته این لقب بوده است؟           ادامه مطلب...

ادامه نوشته

Tomcat crashes: An Iranian F-14 Tomcat fighter crashed near Bushehr last Thursday

Tomcat crashes: An Iranian F-14 Tomcat fighter crashed near Bushehr last Thursday just three minutes after takeoff. Both crewmen died. The cause of the crash was not immediately known. It was the first F-14 crash in Iran since June 2004, almost eight years ago; that plane crashed as the pilot was trying to land at the end of a training flight. A computer search by the Iran Times did not turn up any other reports of F-14 crashes in Iran since the end of the war with Iraq. Iran seems to heave had very good luck with the F-14 despite its inability to buy any parts legitimately. Since only Iran and the US Navy ever flew the F-14, Iran has had to pay dearly for parts to be smuggled out of the United States. But while the Islamic Republic likes to blame aircraft crashes in Iran on the US refusal to sell it spare parts, it seems to have a superb safety record with the F-14. Furthermore, it does not lose US-made passenger jets at a faster rate than it loses European and Russian made passenger jets