مقایسه دو رقیب بی همتا : تامكت و ميگ 31
ادامه مطلب را بخوانيد...
خدمت تامكت در ارتش امريكا
تامكت در ارتش امريكا بدين گونه به خدمت در امده است :
- ناوگان اقیانوس آرام
- NFWS Navy Fighter Weapons School (TOPGUN) (Merged with Strike U to form Naval Strike and Air Warfare Center (NSAWC) 1996)
- VF-1 Wolfpack (Disestablished 30 September 1993)
- VF-2 Bounty Hunters (Redesignated VFA-2 with F/A-18F, 1 July 2003)
- VF-21 Freelancers (Disestablished 31 January 1996)
- VF-24 Fighting Renegades (Disestablished 20 August 1996)
- VF-51 Screaming Eagles (Disestablished 31 March 1995)
- VF-111 Sundowners (Disestablished 31 March 1995; reestablished as VFC-111 with نورثروپ اف-۵N and F-5F, 1 November 2006)
- VF-114 Aardvarks (Disestablished 30 April 1993)
- VF-154 Black Knights (Redesignated VFA-154 with F/A-18F, 1 October 2003)
- VF-191 Satan's Kittens (Disestablished 30 April 1988)
- VF-194 Red Lightnings (Disestablished 30 April 1988)
مدلهای مختلف اف-۱۴ تامکت
اف ۱۴ تامکت ای نسخه اولیه دو سرنشینه و طراحیشده برای تمام وضعیتهای آب و هوایی میباشد که برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود. و بعد با تغیراتی دقت ان برای بهکارگیری مهمات افزایش یافت. نیروی دریایی آمریکا ۴۷۸ فروند از این جنگنده را دریافت کرد و ۷۹ فروند از این جنگنده به ایران تحویل داده شد. ۱۲ فروند اولیه ان آزمایشی بود. ۱۰۲ فروند پایانی آن با موتور TF30-P-414A بهبود یافت.
هشتادمین اف-۱۴ ساخته شده برای ایران به دلیل قطع روابط ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شد.
در مجموع ۵۵۷ تام کت ای توسط گرومن ساخته شد که ۴۸ فروند از آن به اف-۱۴ بی و ۱۸ فروند از آن به اف-۱۴ دی ارتقاء یافتند.
پیش زمینه ی خرید هواپیمای اف-چهارده از سوی ایران
بسیاری از ناظران غربی ناتوانی ایران از جلوگیری از تجاوز میگ-۲۵ های شوروی به خاک ایران را عامل اصلی خرید هواپیمای اف-١٤ می دانند. ولی واقعیت اندکی متفاوت است. از اواخر دهه ی ١٩٥٠ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران با همکاری نیروی هوایی آمریکا پروازهای فوق محرمانه ای را بر فراز خاک شوروی انجام می دهد. در آغاز هواپیماهای سبک(حتی ترابری) برای این منظور به کار می رفت و چند فروند آنها به وسیله ی جنگنده های شوروی سرنگون شدند. پس از تحویل نخستین اف-چهارها که نوع آر اف-چهار ئی هم جزء سفارش ها بود، این عملیات تشدید شد....... ادامه مطلب ...
تامکت
طرح تولید اف-۱۴ هنگامی مطرح شد که برنامه تولید اف-۱۱۱بی به علت پارهای مشکلات با شکست مواجه شد. وقتی فرمانده نیروی دریایی توماس کانلی طرح ساخت مدل متفاوتی از هواپیمای اف-۱۱۱ ای را برای پرواز به عهده گرفت؛ و دریافت که این هواپیما مشکل در پرواز در سرعت مافوق صوت دارد و توانایی به زمین نشستن آن ضعیف است، ر درکنگره تصریح کرد که با این وضع نگران وضعیت نیروی دریایی است. در مه سال ۱۹۶۸ کنگره هزین گذاری بر روی اف-۱۱۱ بی را قطع کرد تا اینکه نیروی دریایی چارهای به وضعیت موجود پیدا کند. ادامه مطلب...
شناسنامه تامكت
نوع هواپیما |
|
کشور سازنده |
|
شرکت سازنده |
|
نخستین پرواز |
۲۱ دسامبر ۱۹۷۰ |
تاریخ رونمایی |
۱۹۷۴ |
بازنشستگی |
۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶، نیروی دریایی آمریکا |
وضعیت کنونی |
فعال در ایران، بازنشسته در ایالات متحده |
بکارگیرنده(ها) |
|
آغاز ساخت |
۱۹۶۹ تا ۱۹۹۱ |
تعداد ساختهشده |
۷۱۲ فروند |
بهای هر فروند |
۳۸ میلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۹۸ |
مدلهای دیگر |
اف-۱۴
ای ادامه مطلب را بخوانيد ... |
خلبانان برجسته ی تاریخ نبردهای هوایی جهان به نقل از ويكي پديا
از میان برجسته ترین خلبانان نبردهای هوایی می توان به نامهای زیر اشاره کرد:
- آدولف گالاند
- آدولف مالان (مالان دریانورد)
- ارنست اودت
- اریش هارتمان
(دارای بالاترین تعداد پیروزی در تاریخ نبردهای هوایی جهان)
- اسکات اگریدی
- اسوالد بولکه
- افخمی[۱]
- افشار[۲]
- بیلی بیشاپ
- تد ویلیامز
- توفانیان[۳]
- جلیل زندی
- جیمز جابارا
- چاک یگر
- رابین الدز
- رندی دوک کانینگهام
- رنه فونک
- ریچارد بونگ
- ژرژ فلاشر
- ژرژ گینمه
- شهرام رستمی[۴]
- صدقی
- کارل دبلیو ریشتر
- فرانچسکو باراکا
- فرانک لوک
- کورت ولتر
- گرهارد بارکهورن
- گونتر رال
- گیورا اپشتاین
- لیدیا لیتویاک
- ماکس ایمملمان
- مانفرد فن ریشتهوفن (بارون سرخ)
- ولادیسلاو توروویچ
- هانس یوآخیم مارسی
- هاینریش بر
- هاینتس ولفگانگ
اشناوفر
- هدی[۵]
- هرمان گورینگ
- یوگنی پپلیایف
سیستم های شناسایی و رهگیری جنگنده شکاری اف-14 تامکت
جنگندههاي F-14A، به دو سامانهء بسيار پرقدرت براي رهگيري مجهز شده بودند؛ يکي از اينها رادار بسيار پرقدرت با قدرت شناسايي حدود 240 کيلومتر و برد رهگيري دقيق 160 کيلومتر؛ ديگر سامانه، سيستم حساس به حرارت يا گازهاي داغ خروجي از موتور ميباشد، که متاسفانه در نمونههای فروخته شده به ایران قرار بود با نمونهء بهتری جایگزین گردند که به دلیل وقوع انقلاب، هیچ سامانهء رهگیری مادون قرمزی بر روی تامکتهای ایران نصب نگردید. مشابه سامانهء حساس به حرارت، سالها بعد، و با قدرت ضعيفتر، بر روي ميگهاي29 و 31 اتحاد شوروي به کار گرفته شد. ادامه مطلب...
مقاله ای درباره F-14
سیمرغ ، پرنده افسانه ای ایرانیست که زال را در آشیانه خود پروراند و رستم را در هنگام نبر با اسنفدیار روین تن ، یاری نمود و راز پیروزی رستم بر اسنفدیار را برای وی بازگو کرد.
در فرهنگ ایرانی سیمرغ، پرنده ایست ، غولپیکر، زیبا و با درایت که با منش و دانایی خود کمک بزرگی برای پهلوان ایرانی بوده. امروزه نیز در زبان محاوره عامیانه، ودر کل صفت سیمرغ به شیئی اتلاق می شود که از نظر زیبایی و کارآمدی چیزی کم نداشته باشد. به خصوص در سیستم حمل و نقل هوایی ایران هواپیماهای بسیاری به نام سیمرغ نامگذاری شدند و یا لقب سیمرغ گرفتند. اما به واقع کدام هواپیما بیش از سایرین شایسته این لقب بوده است؟ ادامه مطلب...