موشک دوربرد هوا به هوای AIM-۵۴ Phoenix
اف-۱۴ تامکت، تنها هواپیمایی در جهان محسوب میشد که قادر بود از موشکهای فونیکس استفاده کند. همان طور که پیشتر دیدید AIM-۵۴ در ابتدا برای جنگندهء ناونشین F-۱۱۱B طراحی شد. موشک AIM-۵۴ بر پایهء موشک دوربرد هوا به هوای Eagle ساخته شد. موشک Eagle، سلاح اصلی جنگندهء F۶D Missileer محسوب میشد؛ اما هم موشک Eagle و هم هواپیمای F-۶D طرح ساختشان لغو گردید. موشکهای Eagle و جنگندهء F-۶D، سلاحی ضعیف به شمار میرفتند و تنها قادر بودند موشکهای کروز ضدکشتی را که قدرت مانورپذیری نداشته و دارای سرعت کمی بودند، هدف قرار دهند. ضعف دینامیکی هواپیمای F-۶D باعث شده بود این هواپیمای زیرصوت، از انجام نبردهای نزدیک هوایی ناتوان باشد و همچنین توان اندک موشکهای Eagle، که قادر نبودند بمبافکنهای دورپرواز شوروی را که مجهز به موشکهای کروز ارتفاع پست بودند، هدف قرار دهند، نیروی دریایی را به سمت تهیهء هواپیما و موشک کارآمدتری هدایت کرد که ابتدا جنگندهء ناموفق F-۱۱۱B و سپس جنگندهء بسیار موفق اف۱۴ تامکت، برای حمل موشکهای فونیکس برگزیده شدند. ادامه ...
آشنایی با رادار تامکت
این رادار در حقیقت برای هدایت و کنترل موشک های قدرتمند فینیکس به وجود
آمد. ترکیب چنین سیستم راداری مقتدری با سامانه تسلحاتی AIM-۵۴ Phoenix به
تامکت امکان این را می داد که به راحتی از ناو هواپیمابر حامل آن دور شود،
بدون آن که برای آن ترسی از وجود دشمن نهفته باشد. با این سیستم راداری
تامکت القابی چون Mini AWACS نیز پیدا کرد و حتی در نیروی هوایی کشورمان،
این جنگنده بارها در نقش شناسایی جنگنده ها به عنوان هواپیمای پیش اخطار در
معیت فانتوم ها بدون هیچ اسلحه ای پرواز کرده است. در مقاله زیر به تحلیل
چگونگی طراحی AN/AWG-۹ و خصوصیات آن خواهیم پرداخت:
AN/AWG-۹ طرحی انقلابی برای زمان خود بود. قبل از معرفی این سیستم راداری،
خدمه پروازی هواپیما های جنگنده می بایست انبوهی از سیگنال های برگشت خورده
را که بر روی سکوپ رادار خودنمایی می کرد، از هم تمیز داده و هدف اصلی را
کشف می کردند. AN/AWG-۹ از نخستین سیستم های راداری بود که مجهز به یک
پردازنده سیگنال مستقل برای فیلتر اطلاعات برگشتی و شناسایی دقیق هدف بود.
چنین سیستمی به دستیابی خدمه به تصویری بسیار واضح تر از آنچه آسمان می
گذشت، کمک بسیاری می کرد. سیستم کلی AN/AWG-۹ متشکل از دو قسمت تامین برق،
سه قسمت کامپیوتر همه منظوره، پنج پردازنده سیگنال، چهار بخش کنترل رادار،
سه قسمت فرستنده، سه بخش هدایت موشک، پنج یونیت مرتبط با دستگاه های نمایش
دهنده رادار در کاکپیت و آنتن رادار است. آنتن این رادار به شکل دایره ای
توری شکل است که قطری در حدود یک متر دارد. قسمت های IFF یا تشخیص دوست از
دشمن در جلوی این آنتن که به صورت دو ردیفی است به خوبی مشاهده می شود.
قدرت خروجی رادار AN/AWG-۹ در حدود ۱۰ کیلووات است. قسمت فرستنده این رادار
می تواند امواج ادامه دار یا CW، امواج پالسی و امواج پالس دوپلر PD را
تولید نماید. مزیت اینکه AN/AWG-۹ مجهز به پردازنده سیگنال است غیر از
ارائه تصویری واضح از اوضاع بیرون هواپیما، می تواند در قابلیت Look
Down-Shoot Down یا نگاه به پایین- شلیک به پایین نیز در نظر گرفته شود.
وجود پردازنده سیگنال به رادار کمک می کند که به راحتی امواج بازگشتی حاصل
از برخورد با زمین را از امواج حاصل از برگشت از یک هواپیما تمیز داده و
بدین ترتیب، با نگاه به پایین قادر به جستجو و اسکن فضای زیر هواپیما و
ارتفاعات پایین تر نیز باشد که این مسئله در هواپیماهای رهگیر بسیار حائز
اهمیت است. ویژگی نگاه به پایین برای شناسایی موشک های ضد کشتی ملقب به
Sea-Skimming که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند نیز بسیار موثر می
نماید. سیستم راداری AN/AWG-۹ قادر به تشخیص اهداف در ارتفاعات بسیار
پایین، حتی در ارتفاع بیست متری و هدف هایی در ارتفاعات بسیار بالا مانند
ارتفاع بیست و پنج کیلومتری است. در حالت عادی و شرایط بهینه، برد این
رادار به ۳۴۰ کیلومتر می رسد که گفته می شود قدرت رادار AN/AWG-۹ بسیار
فرارتر از این مقادیر بوده و به حدود ۷۰۰ کیلومتر می رسد و برد کم عملیاتی
آن به دلیل محدودیت دید آنتن رادار در فضای مخروطی کوچک جلوی هواپیماست.
سوپر اتاندار،شبحی مخوف بر فراز دریا(سرنگون شده توسط F-14 تامکت های ایرانی)
جنگنده بمب افکن سوپر اتاندارد یک هواپیمای ناوپرواز است که برای نیروی دریایی فرانسه ساخته شده است. این جنگنده ارتقا یافته مدل قدیمی تر Etendard IVM است که هم اکنون به دلیل مشکلات سـیاسی دیگر ساخته نمیشود و با مدل ناوپرواز جنگنده جاگوار در حال جایگزین شدن است.اولین نمونه ساخته شده این جنگنده در 28 اکتبر 1974 نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد و پس از آن نیروی دریایی فرانسه 60 فروند از آن را سفارش داد که در سال 1978 تحویل شد همینطور آرژانتین نیز درخواست ساخت 14 فروند را نمود.
Super Etendard هم از لحاظ ساختار آئرودینامیکی و هم از لحاظ تسلیحاتی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده بود و به موشک های ضدکشتی پیشرفته اگزوسه مجهز شده بود که در آن زمان کمتر از یک سال از ساخت آن میگذشت . این هواپیما در نیروی هوایی آرژانتین به همراه موشک های اگزوسه نمایش خوبی علیه ناوهای انگلیسی در جنگ فالکلند داشت. ادامه مطلب...
گربه افسانه اي گرومن : تامكت !
F-4 Phantom II جنگنده ای در پایان کار
........ ادامه مطلب را بخوانيد ...

F-14 گربه افسانه ای اسمان
اولین شکارهای سیمرغ نیروی هوایی
F14 به گفته طراحانش،به عنوان مدافعی قدرتمند برای ناوگان هواگردهای مستقر در ناوهای هواپیمابر تکمیل شد و با استفاده از موشک های دور بردش،توانایی مقابله با دسته های پروازی بزرگ بمب افکن های اتحاد جماهیر شوروی را به نیروهای آمریکایی داد؛ قابلیتی که بی هیچ کم و کاستی بر روی سیمرغ افسانه ای ایران نیز اعمال شد.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /**/
........ ادامه مطلب را بخوانيد ...
اف14 تامكت : افسانه يا واقعيت ؟؟؟

پس از ایالات متحدهٔ آمریکا، ایران تنها کشوری است که دارای این نوع جنگنده است. نیروی هوائی شاهنشاهی ایران ۸۰ فروند از این هواپیما سفارش داد که ۷۹ فروند آن به ایران تحویل داده شد و هواپیمای آخر به دلیل قطع رابطه ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریائی آمریکا داده شد.
ادامه مطلب ...
بمباران پایگاه هوایی ناصریه
از زمان شروع جنگ تحمیلی، اغلب ماموریت های روی این منطقه با موفقیت چندانی روبه رو نبود. علاوه بر این بنا بر گزارش اطلاعات و عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، موشک های دفاع هوایی پایین "کروتال" و "رولند" که عراق در سال ۱۳۶۵ از کشور فرانسه خریداری کرده بود، در این شهر مستقر بودند. در واقع این موشک ها از خطرناک ترین موشک های پدافند کوتاه برد به شمار می آمدند و بر همین اساس احتمال تلفات نیروی انسانی و ضایعات تجهیزات در این ماموریت، زیاد بود. اما به دو دلیل باید این عملیات انجام می شد: اول در پاسخ به یاوه گویی های دشمن مبنی بر عدم توانایی خلبانان ایرانی در نفوذ به شهرهای مجاور بغداد. دوم انهدام تاسیسات موشکی این پایگاه می توانست علاوه بر خلاصی هواپیماهای ایران از دست پدافند سنگین این پایگاه، ضربه مهلکی بر پیکره دشمن متجاوز باشد.
سرلشگر خلبان شهید مصطفی اردستانی
سرلشگر خلبان شهید مصطفی
اردستانی معاونت عملیات نیروی هوایی
تکخال اف 5 و شیر نهاجا
/**/
سال 1328 ورامین روستای قاسم
آباد
روزهای نخستین زمستانی سرد در روستای "قاسم آباد" ورامین با گرمی برای
خانواده اردستانی آغاز شد. در یازدهم دی ماه سال 1328 خداوند کودکی به این خانواده
بخشید که نام او را مصطفی گذاشتند. نامی که سال ها بعثیون با شنیدن آن لرزه به
اندام شان خواهد افتد. به راستی آیا کسی فکر می کرد که این کودک سال ها بعد، یکی
از حماسه سازان ایران اسلامی گردد!
"کسی که صدام حسین اعلام نمود هر کس زنده یا سربریده سرهنگ مصطفی اردستانی را
بیاورد، جایزه ای بس ذی قیمت و ارزنده به او تعلق خواهد گرفت." ادامه مطلب...
اف86
Serial #:
52-4959
Construction #: 191-655
Civil Registration:
N105BH
N86FR
Model: F-86F
Name: None
Status: Airworthy
Last info: 2005
History:
Delivered to FA Argentina as ???, 19??.
Recovered from Argentina and assembled at Coleman, TX, 1989.
World Wide Aircraft, Miami, FL, Sept. 1990-1992.
- Registered as N105BH.
- Flown in camoflage scheme.
Airplane Exchange Co, Miami, FL, June 1992-1995.
Thomas Righetti, Miami, FL, Sept. 24, 1997-2002.
- Registered as N86FR.
- Flown as USAF/Skyblazers/31201/FU-201.
F86 LLC, Coconut Grove, FL, 2003-2005.
- Flown as USAF/Skyblazers/31201/FU-201
ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN AIR FORCE (IRIAF)
Air Force
30,000 Personnel. (incl 12,000 Air Defence)
Serviceability probably about 60% for US ac types and about 80% for PRC/Russian
ac. Includes Islamic Revolutionary Guard Corps Air Force equipment.
Forces by Role & Equipment by Type
(incl Air
Defence units)
• AIRCRAFT 350+ (382+) combat capable. Total 515 Aircrafts.
Airspace
Defence (Interceptor) 2 sqn
with 44+ Ftr ac:
44+ Grumman F-14A Tomcat (34 in service);
IRIAF F-14A Tomcat
Tomcat In Service with Iran
The F-14A Tomcat was exported to only one foreign customer, the Nirou Havai Shahanshahiye Iran, or Imperial Iranian Air Force (IIAF).
The government of the Shah of Iran had been granted large amounts of military assistance by the United States government in the hope that Iran would act as a bulwark against Soviet expansions southward into the region of the Persian Gulf. In addition, Iranian oil revenues made it possible for the Shah's government to purchase massive amounts of Western-manufactured arms, including advanced warplanes such as the Northrop F-5A and E, the McDonnell F-4D and E Phantom, and the Lockheed P-3F Orion. In addition, large numbers of Chieftain and Shir main battle tanks were purchased from Britain.
ميگ 21 يا اف7 ؟؟؟
میگ 21، پر تولید ترین هواپیمای جنگنده جت جهان است که تا به حال طراحی و ساخته شده است. سریع، کوچک و چالاک است و تا حال، سینه آسمان اروپا، آسیا، آفریقا و حتی آمریکا را شکافته و با مدرن ترین و کشنده ترین جنگنده ها هم روبرو شده است. رکوردهایی که این جنگنده تا به حال کسب کرده است، گاه تا رکوردهایی که جنگنده ای مثل فانتوم به دست آورده پیش می رود. میگ 21 فیش بد، به خاطر رادار قدرتمند یا سیستم های الکترونیکی گران قیمت مشهور نشده است. بلکه این پرنده، هواپیمای یک خلبان زبده است و مانند موم، در دست یک خلبان با تجربه نرم است. موتورهای اعتماد پذیر، نگهداری آسان و قابلیت های زیاد در برابر این ویژگی ها، همه و همه دست به دست هم داده اند تا یکی از مشهور ترین جنگنده های جهان را به عرصه نبرد بیاورند. در این مقاله، مطالبی را در مورد این هواپیما، خصوصیات و مدل های مختلف آن از نظر می گذرانیم:
ادامه مطلب ...